Oława bez IC „Malczewski” ale z wakacyjno-weekendowym połączeniem z Kołobrzegu

Oława bez IC „Malczewski” ale z wakacyjno-weekendowym połączeniem z Kołobrzegu

Pociąg IC „Malczewski” relacji Kraków – Kołobrzeg nie będzie zatrzymywał na stacji Oława również w nowym rozkładzie jazdy pociągów. Mieszkańcy zyskają jednak w wakacje weekendowe połączenie z Kołobrzegu.

Poseł Michał Jaros w skierowanej do ministra infrastruktury interpelacji wskazał, że przez długi czas mieszkańcy Oławy mieli dostęp do bezpośredniego połączenia kolejowego z Kołobrzegiem dzięki pociągowi IC “Malczewski”.

– Obecnie mieszkanki i mieszkańcy Oławy, w szczególności osoby starsze, chcąc dotrzeć do popularnych miejscowości turystycznych i uzdrowiskowych nad polskim morzem, zmuszeni są do dłuższych i trudniejszych podróży z przesiadkami – dodał poseł Jaros.

Jak poinformował Andrzej Bittel wiceminister infrastruktury, w nowym RRJ edycji 2021/2022 trasa pociągu IC „Malczewski” zaplanowana została w analogicznym kształcie względem obecnego rozkładu jazdy i nie jest planowane dodawanie dla tego pociągu postoju handlowego w Oławie.

– Stacja ta posiada bardzo bogatą ofertę przewozową nie tylko pociągów „PKP Intercity”, lecz także pociągów regionalnych. W przypadku braku zatrzymania danego pociągu w Oławie, istnieje szeroka gama możliwości dojazdu z Oławy na przesiadkę na taki pociąg np. do Wrocławia lub Opola – wyjaśnia decyzję przedstawiciel Ministerstwa Infrastruktury.

Dodał, że w RRJ 2020/21 stacja Oława w ciągu doby obsługiwana jest przez 21 par codziennych pociągów PKP Intercity, dodatkowo 2 pary pociągów kursujących w wybrane dni tygodnia oraz 1 połączenie sezonowe.

– Ponadto, pominięcie postoju przez przedmiotową parę pociągów przyczynia się do skrócenia czasu przejazdu na odcinku Wrocław – Kraków – zaznaczył Andrzej Bittel.

Jednocześnie poinformował, że w RRJ 2021/22 zaplanowany został do kursowania w weekendowych terminach wakacyjnych z postojem w Oławie nowy pociąg IC „Krakowianka” rel. Kołobrzeg – Kraków.

– Pociąg ten będzie posiadać postój w Oławie w kierunku Krakowa, w drugą stronę wytrasowanie przez Oławę nie było możliwe z uwagi na zaplanowaną przez PKP Polskie Linie Kolejowe nocną przerwę technologiczną w Opolu. Docelowo, w kolejnych rozkładach jazdy po zakończeniu ww. prac modernizacyjnych, pociąg IC „Krakowianka” będzie kursował obustronnie przez Oławę – dodaje Bittel.

Poseł Jaros zapytał także ministra infrastruktury, czy prowadzono analizy w zakresie liczby osób, które korzystałyby na Dolnym Śląsku z połączenia Kraków – Kołobrzeg?

Z informacji przekazanych przez Andrzeja Bittela wynika, ze PKP Intercity na bieżąco analizuje dane dotyczące frekwencji w pociągach, m.in. na podstawie której oferta przewozowa dostosowywana jest do potrzeb pasażerów przy uwzględnieniu ograniczeń infrastrukturalnych.

– Analizując dane historyczne, gdy pociąg IC „Malczewski” zatrzymywał się w Oławie, w RRJ 2018/19, pociągiem tym w relacji Oława – Kołobrzeg podróżowało średnio 1,07 osoby na uruchomienie, analogicznie w RRJ 2019/20 – średnio 0,22 osoby na uruchomienie – poinformował Bittel.

Jak wynika z rozkłady udostępnionego na Portalu Pasażera, IC „Krakowianka” ma zaplanowany odjazd z Kołobrzegu o godz. 10:39, do Poznania ma przyjechać o 14:42 a odjechać o 15:10, do stacji Wrocław Gł. Przyjazd zaplanowani na godz. 16:51 a odjazd o 17:16. Planowany przyjazd do stacji Oława to Przyjazd 17:34. Pokonanie trasy o długości 456,5 km ma trwać 6 godzin i 55 minut.

Przypomnijmy, że PKP Intercity wzorem obecnie obowiązującego rocznego rozkładu jazdy nie planuje zatrzymać w RRJ 2021/22 pociągu IC Malczewski a także kilku innych połączeń na stacji Brzeg.