Newag dostarczy Kolejom Śląskim nowe EZT-y

Newag dostarczy Kolejom Śląskim nowe EZT-y

Koleje Śląskie rozstrzygnęły przetarg na dostawę fabrycznie nowych elektrycznych zespołów trakcyjnych wraz z wieloletnim utrzymaniem. Przewoźnik wybrał ofertę złożoną przez Newag.

Przypomnijmy, że w połowie marca 2023 r. śląski przewoźnik ogłosił przetarg na dostawę trzech czteroczłonowych elektrycznych zespołów trakcyjnych, z możliwością rozszerzenia zamówienia o kolejne dwa takie same pojazdy.

Na sfinansowanie zamówienia podstawowego  Koleje Śląskie zamierzały przeznaczyć 123 615 000,00 zł brutto. Jedyną ofertę złożył nowosądecki producent, który oczekiwał 184 500 000,00 zł brutto uwzględniające wszystkie koszty związane z realizacją przedmiotu zamówienia w ramach zamówienia podstawowego oraz prawa opcji.

Przewoźnik oczekiwał że pierwsze dwa pojazdy wraz z pakietem naprawczym zostaną dostarczone nie później niż w terminie 24 miesięcy od podpisania umowy, a trzeci pojazd, nie później niż w terminie 25 miesięcy od podpisania umowy, chyba, że wykonawca zaoferował krótszy termin.

Wybrane wymagania dla nowych pojazdów:

  • Prędkość eksploatacyjna EZT: ≥160km/h
  • Układ jezdny: wózkowy, wózki 2 osiowe
  • Liczba miejsc siedzących: min. 186
  • Liczba miejsc ogółem: min. 390 (przy zapełnieniu 4 os./m2)
  • Układ drzwi wejściowych: osiem drzwi na stronę w układzie: 2-2-2-2
  • Konstrukcja pudła: Stalowe lub aluminiowe – wg propozycji wykonawcy.
  • Drzwi wejściowe do kabiny: wymagane drzwi wejściowe z zewnątrz do kabiny maszynisty (obustronnie) zgodnie z TSI LOC&PAS pkt 4.2.9.1.2.1 lub równoważne.
  • Układ wnętrza: jednoprzestrzenny z zastosowaniem szklanych wiatrołapów przy wejściach do EZT. Przejścia międzywagonowe muszą być wykonane bez stopni
  • Komfort cieplny: układ klimatyzacji i ogrzewania powinien być ze sobą całkowicie zintegrowany i sterowany automatycznie.
  • Fotele dla pasażerów: Układ 2+2 szeregowy i naprzeciw siebie. Dla układu szeregowego rozstaw między fotelami ≥800 mm, układu naprzeciw siebie rozstaw ≥1800 mm. Przy fotelach zabudować jedno pojedyncze, bezpieczne (bezklapkowe) gniazdo 230 V do podłączenia zasilacza notebooka lub ładowarki telefonu komórkowego, wraz z sygnalizacją optyczną obecności napięcia zasilającego. Gniazdo 230V winno być wyposażone również w dwa złącza USB (USB-A i USB-C) o wydajności prądowej min. 1A
  • Półki i przestrzeń bagażowa: półki bagażowe nad siedzeniami stałymi po obu stronach EZT w całej przestrzeni pasażerskiej. Półki winny być wykonane ze szkła bezpiecznego odpornego na duże ciężary.
  • Obsługa osób z niepełnosprawnościami: Przewidzieć dwa miejsca dla osób na wózkach inwalidzkich. Miejsca te należy również odpowiednio oznaczyć. Przy drzwiach zewnętrznych, sąsiadujących z miejscem przeznaczonym do transportu osób z niepełnosprawnościami przewidzieć miejsce do przechowywania pomostów zapewniających dostęp z peronów w przedziale wysokości 300-900 mm.
  • Toaleta: uniwersalna przystosowana do obsługi osób na wózkach inwalidzkich oraz z możliwością przewijania niemowląt, zabudowa w jednym z członów środkowych EZT.
  • Przewóz rowerów: zamawiający przewiduje wyznaczenie strefy/stref do przewozu łącznie od 6 do 10 rowerów w EZT.
  • System drzwi zewnętrznych: odskokowo-przesuwne, szerokość prześwitu w drzwiach po otwarciu: 1300+100 mm.
  • Stopnie zewnętrzne: EZT wyposażyć w ruchome stopnie umożliwiające wejście bądź wyjście z EZT dla peronów o minimalnej wysokości 300 mm.
  • Defibrylatory AED: EZT należy wyposażyć w jeden defibrylator AED, dostępny dla pasażerów, zamknięty w skrzynce uniemożliwiającej jej otworzenie osobom niepowołanym (np. dzieciom).

Przypomnijmy, że cały czas trwa postępowanie na dostawę do 30 nowych ezt-ów – 22 w ramach zamówienia podstawowego oraz 8 w ramach opcji. Na oferty przewoźnik, który w tym przetargu jest pełnomocnikiem Urzędu Marszałkowskiego Województwa Śląskiego, czeka do 18 sierpnia 2023 r.