PKP Intercity odebrało ostatnie z 81 wagonów od FPS Cegielski

PKP Intercity odebrało ostatnie z 81 wagonów od FPS Cegielski

PKP Intercity odebrało ostatnie z 81 wagonów, które dla przewoźnika wyprodukowała poznańska spółka H. Cegielski Fabryka Pojazdów Szynowych. Tym samym zrealizowana została cała, warta blisko 700 mln zł brutto umowa. Z 81 nowoczesnych wagonów korzystają już pasażerowie w całej Polsce. Ostatnie z nich pojawiły się na torach z początkiem stycznia, co przyczynia się do podwyższenia standardu podróżowania pociągami PKP Intercity w nowym rozkładzie jazdy.

Zrealizowana inwestycja jest efektem podpisanej w lutym 2018 roku umowy pomiędzy przewoźnikiem a producentem.  Wartość całego zamówienia wyniosła 697,3 mln zł brutto. Premierowy wagon po raz pierwszy PKP Intercity pokazało w trakcie targów TRAKO w Gdańsku w 2021 roku, a pierwsze pojazdy przewoźnik odebrał w grudniu 2021 roku.

Bezustannie dążymy do tego, aby kolej była bezpieczna, komfortowa, przewidywalna, dostępna i ekologiczna. Dotrzymujemy słowa, ponieważ każda inwestycja PKP Intercity jest następnym krokiem w tym kierunku. Kolejne zrealizowane zamówienie pozwoli na wzmocnienie możliwości operacyjnych przewoźnika i lepsze wykorzystywanie stale modernizowanej infrastruktury kolejowej. Inwestujemy też w dostępność – coraz więcej wagonów i elementów infrastruktury jest przyjazna dla osób mających problemy z poruszaniem się. Naszym celem jest transport i infrastruktura dostępne dla każdego obywatela – podkreśla Andrzej Adamczyk, minister infrastruktury.

Nowoczesne wagony planowane są do obsługi składów kategorii InterCity (IC) oraz Express InterCity (EIC) kursujących na trasach:

  • Warszawa – Kraków – Zakopane,
  • Kołobrzeg/Gdynia – Bielsko-Biała,
  • Kołobrzeg/Hel – Gdynia – Warszawa,
  • Warszawa – Wrocław – Warszawa,
  • Warszawa – Szczecin – Warszawa,
  • Warszawa – Berlin – Warszawa,
  • Gdynia – Berlin – Gdynia,
  • Kraków – Berlin – Kraków,
  • Gdynia/Warszawa – Wiedeń – Warszawa/Gdynia,
  • Wrocław – Gdynia.

Za nami 2022 rok, który przyniósł bardzo dużą popularność podróży koleją oraz rekordowo wysokie wyniki PKP Intercity. W przyszłość patrzymy z wielkim optymizmem,
bo narodowy przewoźnik stale inwestuje w nowoczesne pojazdy, takie jak te wyprodukowane w Poznaniu. Na naszych oczach polska kolej staje się coraz bardziej bezpieczna, komfortowa, dostępna, przewidywalna, a także ekologiczna – dodał Andrzej Bittel, sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury.

Wagony z certyfikatem „Transport bez barier”

Realizowany przez PKP Intercity program inwestycyjny ma na celu nie tylko unowocześnianie floty i podnoszenie komfortu podróży, lecz także zwiększenie dostępności kolei dla jak największej liczby osób. Dlatego wśród 81 nowych pojazdów znalazło się 10 wagonów przedziałowych 2. klasy przystosowanych do przewozu osób z niepełnosprawnościami.

Cieszymy się, że PKP Intercity jako jeden ze swoich celów obrało zwiększanie dostępności kolei dla  osób z niepełnosprawnościami, seniorów czy rodziców podróżujących z dziećmi. Takie działania powinny być przykładem dla innych przewoźników i inspiracją do zwiększania dostępności taboru – mówi Ewa Pawłowska, Prezes Zarządu Fundacji Integracja.

Pojazdy zostały wyróżnione prestiżowym certyfikatem „Transport bez barier”, przyznanym przez Fundację Integracja. Otrzymanie znaku dostępności potwierdza, że są one przystosowane do potrzeb osób z niepełnosprawnościami, seniorów czy rodziców podróżujących z dziećmi. Aby go uzyskać wcześniej odbywa się skomplikowany, specjalistyczny audyt, przeprowadzony przez doświadczonych ekspertów Integracji. To kolejne wyróżnienie w tej kategorii dla spółki – wcześniej, jako pierwsze w Polsce, taką certyfikację otrzymały wagony COMBO.

Grupa PKP cały czas wzmacnia swój potencjał prowadząc największe w swojej historii programy inwestycyjne. Obejmują one modernizację i zakup nowego taboru oraz inwestycje w infrastrukturę kolejową, w tym dworce kolejowe. Chcemy, żeby kolej w Polsce była komfortowa, dostępna i bezpieczna, a także przyjazna dla każdego pasażera, w tym osób z niepełnosprawnościami – mówi Andrzej Olszewski, członek zarządu PKP S.A.

Wśród 81 wagonów, które wzmocniły flotę PKP Intercity znalazło się:

  • 7 wagonów przedziałowych 1. klasy;
  • 27 wagonów bezprzedziałowych 2. klasy;
  • 27 wagonów przedziałowych 2. klasy;
  • 10 wagonów bezprzedziałowych 2. klasy z miejscami do przewozu rowerów (każdy wyposażony w 8 wieszaków na rowery);
  • 10 wagonów przedziałowych 2. klasy przystosowanych do przewozu osób z niepełnosprawnościami.

Pasażerowie na własne oczy mogą przekonać się co w praktyce oznaczają miliardowe inwestycje, które realizujemy od kilku lat. Dzięki nim coraz więcej tras, coraz więcej pociągów obsługiwanych jest przez nowoczesne i komfortowe pojazdy. Chcemy zaproponować naszym pasażerom wysoki oraz przewidywalny standard podróżowania – kolejne zakupy
i modernizacje istotnie się do tego przyczyniają – tłumaczy Jarosław Oniszczuk, Członek Zarządu PKP Intercity.

Czujemy ogromną satysfakcję, że zrealizowaliśmy kolejne zamówienie dla naszego narodowego przewoźnika, w efekcie czego PKP Intercity dysponuje nowymi wagonami dla systematycznie rosnącej liczby pasażerów. Są to pierwsze polskie wagony w pełni zgodne z najnowszymi europejskimi Technicznymi Specyfikacjami Interoperacyjności. A już w tym roku przekażemy pierwsze wagony, które modernizujemy w ramach zeszłorocznego zamówienia – mówi Marcin Rodek, p.o. Prezes Zarządu H. Cegielski – Fabryka Pojazdów Szynowych sp. z o.o..