Brak lokomotyw spalinowych powodem braku bezpośredniego pociągu z Leszna do Warszawy

Brak lokomotyw spalinowych powodem braku bezpośredniego pociągu z Leszna do Warszawy

Co było powodem, że w obecnym rozkładzie nie ma bezpośredniego połączenia z Leszna do Warszawy oraz kiedy takie połączenie można byłoby uruchomić. Na takie pytania posła Wiesława Szczepańskiego odpowiedział Andrzeja Bittel, wiceminister ds. kolei.

Jak czytamy w odpowiedzi na interpelację Posła Wiesława Szczepańskiego, na etapie planowania oferty przewozowej na rozkład jazdy edycji 2020/2021 obowiązujący od 13 grudnia 2020 roku rozważa na była koncepcja uruchomienia pociągu kategorii TLK w relacji Warszawa Wsch. – Zielona Góra przez Łódź, Ostrów Wlkp., Krotoszyn, Leszno, Wschowę, który zapewniłby możliwość bezpośredniej podróży do/z Warszawy między innymi dla mieszkańców Leszna. Trasa pociągu miała przebiegać przez odcinki niezelektryfikowane, co wymagałoby zatrudnienia liniowej lokomotywy spalinowej.

– Niestety PKP Intercity posiada ograniczoną liczbę takich lokomotyw, które są eksploatowane na innych trasach, prowadząc pociągi m.in. do miejscowości przez które przebiegają wyłącznie linie niezelektryfikowane, dlatego po przeanalizowaniu możliwości technicznych i z uwagi na ograniczenia taborowe zrezygnowano z uruchomienia omawianego pociągu – tłumaczy Wiceminister infrastruktury ds. kolei.

Jak dodaje Andrzej Bittel, pociągi uruchamiane przez PKP Intercity w przeszłości, które zapewniały bezpośrednie połączenia Leszna z Warszawą, kursowały w relacji Warszawa – Wrocław przez Poznań, Leszno tymczasowo na czas prac modernizacyjnych. Po zakończeniu tych inwestycji pociągi relacji Warszawa – Wrocław wróciły na swoje podstawowe trasy i zgodnie z przeznaczeniem zapewniają możliwie najszybsze połączenia pomiędzy tymi miastami.

– Aktualnie najszybszym połączeniem stacji Leszno z Warszawą jest połączenie z dogodną przesiadką na stacji Poznań Gł. i łącznym czasem podróży około4 – 4,5 godziny – wymienia Biettel.

Przedstawiciel Ministerstwa Infrastruktury zaznaczył, że projekt uruchomienia bezpośredniego pociągu z Warszawy, zatrzymującego się w Lesznie będzie przedmiotem analiz.

– Zakończenie prac modernizacyjnych dotyczących linii kolejowych nr 3 i 271 jak i poprawa sytuacji taborowej będą przyczynami przeprowadzenia takich analiz dotyczących kolejnych edycji rozkładu jazdy – podsumował Andrzej Bittel.