Na początku sierpnia na łamach „Kolejowego Portalu” informowaliśmy, że dwóch maszynistów przejechało semafor wskazujący sygnał „Stój”. Zapytaliśmy PKP Intercity oraz Koleje Mazowieckie jakie konsekwencje wyciągają wobec swoich maszynistów.
Przypomnijmy, w poniedziałek 7 sierpnia 2023 r. około godz. 19:05 maszynista pociągu TLK 61100 „Orzeszkowa” relacji Szklarska Poręba Górna – Warszawa Wschodnia nie zatrzymał się przed semaforem wskazującym sygnał „Stój” przed stacją w Skierniewicach. Skład został zatrzymany przez dyżurnego ruchu przy użyciu „Radio-stop”.
Marta Ziemska z biura prasowego PKP Intercity poinformowała „Kolejowy Portal”, w 2022 r. tylko raz doszło do sytuacji, gdy maszynista nie zatrzymał się przed semaforem wskazującym sygnał „stój”. W tym roku były trzy takie zdarzenia. Za każdym razem powołana została specjalna komisja, która badała okoliczności zdarzenia.
Zgodnie z procedurami osoby prowadzące pojazdy miały zawieszone świadectwo maszynisty i w celu jego przywrócenia przechodzą proces obejmujący, m.in. powypadkowe badania stanu zdrowia, konsultacje z instruktorami, sprawdzian wiedzy i umiejętności oraz powypadkowe szkolenie na symulatorze – dodała przedstawicielka PKP Intercity.
Do podobnego incydentu doszło w środę, 9 sierpnia około godz. 8:40. Maszynista pociągu Kolei Mazowieckich relacji Warszawa Gdańska – Radom nie zatrzymał się przed semaforem wskazującym sygnał „Stój” na stacji Warszawa Zachodnia (peron nr 9). Jakie konsekwencje wobec maszynistów, którzy pominęli sygnał „Stój” wyciągają Koleje Mazowieckie?
Zgodne z procedurą ZP-02 Postępowanie w przypadku podejrzenia niedopełnienia obowiązków służbowych przez pracowników w zakresie Systemu Zarządzania Bezpieczeństwem, następuje odsunięcie ich ze stanowiska pracy związanego bezpośrednio z prowadzeniem pojazdów kolejowych na okres sześciu miesięcy oraz zawieszenie świadectwa maszynisty – poinformowała Donata Nowakowska, rzecznik prasowy Kolei Mazowieckich.
Jak dodała, podobne sytuacje zdarzają się incydentalne.
W 2022 roku były dwa takie przypadki, natomiast w I połowie 2023 roku było jedno zdarzenie – zaznaczyła Nowakowska.
Dodajmy, że przejechanie semafora wskazującego sygnał „Stój” był prawdopodobną przyczyną ostatniego wypadku w Skierniewicach, gdzie skład Kolei Mazowieckich wjechał w pociąg towarowy PKP Cargo.