Nie było chętnych na zachodniopomorskie pociągi

Nie było chętnych na zachodniopomorskie pociągi

Do Urzędu Marszałkowskiego Województwa Zachodniopomorskiego nie wpłynęła żadna oferta w przetargu na sprzedaż trzech zmodernizowanych składów EN57AL, dwóch SA139 “Link” oraz jednego składu SA109.

Jak poinformował, Łukasz Jucha główny specjalista w biurze rzecznika prasowego Urzędu Marszałkowskiego Województwa Zachodniopomorskiego, mimo zapytań ze strony potencjalnych oferentów o stan pociągów i dokumentację techniczną, nie wpłynęło żadna oferta w postępowaniu przetargowym.

– Należy spodziewać się ogłoszenia kolejnego przetargu – dodał  Łukasz Jucha.

Przedmiotem aukcji były trzy sztuki używanych trójczłonowych elektrycznych zespołów trakcyjnych o oznaczeniu kolejowym EN57AL-1515, EN57AL-1570, EN57AL-1557 oraz dwa spalinowe zespoły trakcyjne typu 223M serii SA139 i jedna sztuka spalinowego autobusu szynowego typu 212M nr serii SA109.

Cena wywoływacza za pojazdy elektryczne wynosiła 17 520 000 zł netto, co daje kwotę 5 840 000 zł netto za każdy skład, a za pojazdy spalinowe  18 700 000 zł netto w tym po 8 105 000 zł netto za SA139 oraz 2 490 000 zł netto za SA109.

Składy EN57AL wyprodukowane w latach 1973-1983, województwo zakupiło i zmodernizowało w latach 2012-2014. Część jednostek została już sprzedanych,. W połowie lipca 2021 składy EN57AL-1083 oraz EN57AL-1148 kupiło Polregio.

Spalinowe zespoły trakcyjny SA139 w Zachodniopomorskiem pojawiły się w ramach umowy podpisanej z Pesą Bydgoszcz na początku lipca 2012 r.  Premiera pierwszego składu miała miejsce 6 grudnia 2012 r., drugi pojazd trafił na Pomorze Zachodnie w sierpniu 2013 r.

Jeden pojazd typu SA109 z został zakupiony przez województwo z przeznaczeniem do obsługi linii 402 w relacji Szczecin Główny – Kołobrzeg. Stosowną umowę podpisano w dniu 5.12.2002 r. Pojazd SA109-001 został odebrany od producenta 30 stycznia 2004 był pierwszym autobusem szynowym który pojawił się w Województwie Zachodniopomorskim.

Pomorze Zachodnie postawiło na nowoczesny i ekologiczny transport kolejowy. Jako pierwszy region w Polsce kupił hybrydy.  W 16 lipca 2020 r.  podpisano umowa na zakupu dwóch pojazdów. Natomiast w połowie czerwca 2021 r. podjęto decyzję o zakupie jeszcze pięciu składów hybrydowych.