ZSSK: ponad 2 mln pasażerów w okresie świąteczno-noworocznym

ZSSK: ponad 2 mln pasażerów w okresie świąteczno-noworocznym

Słowackie Przedsiębiorstwo Kolejowe (ZSSK) od 22 grudnia 2023 r. do 7 stycznia 2024 r. przewiozło 2,08 mln pasażerów. W tym okresie przewoźnik uruchomił 25 dodatkowych pociągów i wzmocnił 30 pociągów InterCity o 52 wagony.

Łącznie przewieźliśmy 2,08 miliona pasażerów, co stanowi niemal 7% wzrost w porównaniu z poprzednim rokiem. Chciałbym podziękować wszystkim pracownikom ZSSK za ich pracę, elastyczność i profesjonalne podejście, które były kluczowe dla skutecznego radzenia sobie w tym okresem. Dla naszej firmy kolejowej ten czas był również testem zdolności dostosowania się do nowych warunków po wprowadzeniu nowego rozkładu jazdy, przy jednoczesnym wzroście zainteresowanie przejadami koleją związanego z świątecznymi przewozami. Dzięki zaangażowaniu udało nam się nie tylko poradzić sobie w tym okresem, ale także świadczyć pasażerom wysokiej jakości i niezawodne usługi, co potwierdzają zwiększone liczby przewiezionych osób, a także zmniejszenie opóźnień pociągów – powiedział Peter Helexa, dyrektor  generalny ZSSK.

W porównaniu do poprzedniego roku ZSSK zredukowała opóźnienia pociągów. Pociągi były średnio opóźnione o 1,75 minuty, w porównaniu do poprzedniego roku, kiedy średnie opóźnienie wynosiło 1,87 minuty. Spośród ogólnej liczby 22 966 uruchomionych pociągów, 20 911 połączeń (91,05%) miało opóźnienie poniżej pięciu minut, a tylko 2 055 pociągów (8,95%) opóźniało się powyżej pięciu minut. Średnie opóźnienie wszystkich pociągów było o 5,88% mniejsze w porównaniu z poprzednim rokiem.

W ciągu tego okresu pociągi InterCity przewiozły 23 874 pasażerów. Spośród 136 uruchomionych pociągów IC, 116 połączeń (85,29%) dotarło do celowej stacji z opóźnieniem do pięciu minut, potwierdzając wysoką niezawodność i efektywność tej usługi komercyjnej. Średnie opóźnienie pociągów tej kategorii wynosiło do trzech minut, co jest porównywalne z tym samym okresem z poprzedniego roku.

Ciekawym faktem jest, że największa liczba pasażerów w pociągach InterCity została zanotowana 22 grudnia 2023 roku, kiedy przewieziono 1 856 pasażerów. Najwięcej osób podróżowało pociągiem IC w poniedziałek, 1 stycznia 2024 roku, na połączeniu IC 522, gdzie przewieziono 436 osób.

W trakcie okresu świątecznego nie odnotowano żadnych istotnych zdarzeń na torach, które mogłyby spowodować rozległe opóźnienia pociągów. Choć wystąpiły pewne zakłócenia w ruchu, głównie z powodu niekorzystnych warunków atmosferycznych, ZSSK zadbała o to, aby podróżujący nie byli negatywnie dotknięci. W przypadkach, gdy było to konieczne, firma zapewniła efektywną zastępczą komunikację autobusową. Te wydarzenia ponownie potwierdzają, że czynniki zewnętrzne, takie jak pogoda, należą do głównych przyczyn krótkotrwałych opóźnień pociągów.

ZSSK odpowiada za organizację osobowego transportu kolejowego na Słowacji. Przewoźnik obsługuje średnio 1 723 pociągi dziennie, w tym 8 pociągów InterCity, 273 innych pociągów dalekobieżnych oraz 1 442 połączenia regionalne i podmiejskie. Obsługuje 705 stacji i przystanków, porusza się po trasach o łącznej długości 2 840 kilometrów na terenie Słowacji.