Zmiany w nowym rozkładzie PKP Intercity w łódzkim, mazowieckim oraz podlaskim

Zmiany w nowym rozkładzie PKP Intercity w łódzkim, mazowieckim oraz podlaskim

Nowe pociągi do Krakowa i Katowic, krótsze podróże do Trójmiasta oraz nowe miejscowości w siatce połączeń  to najważniejsze nowości w nowym rozkładzie PKP Intercity, który wejdzie w życie w niedzielę 13 grudnia 2020 roku w centralnej Polsce oraz Podlasiu.

Dzięki IC Kazimierz mieszkańcy Łodzi i Tomaszowa Mazowieckiego zyskają dodatkowe połączenie do Krakowa. Od września 2021 r. planowane jest uruchomienie w szczytach przewozowych składu TLK Słupia relacji Łódź – Warszawa – Trójmiasto – Kołobrzeg, który ułatwi dojazd na Pomorze Środkowe.

Składy Pendolino z Warszawy do Trójmiasta pokonają tę trasę w 20 minut krócej, dzięki wprowadzeniu dopuszczalnej prędkości 200 km/h na części linii kolejowej między stolicą a Gdańskiem.

Dojazd nad morze ułatwi warszawianom kursujący do tej pory na trasie Przemyśl – Warszawa pociąg TLK Lubomirski, który będzie teraz jeździć do Gdyni, a w piątki i szczyty przewozowe dodatkowo do Kołobrzegu, a z Kołobrzegu w soboty. Całoroczne wydłużenie do Świnoujścia relacji pociągów IC Mewa z Warszawy i IC Podlasiak z Ełku zapewni mieszkańcom stolicy dodatkową możliwość dojazdu na Wyspę Uznam.

IC Karłowicz relacji Warszawa – Zakopane przez Kielce i Kraków to nowe połączenie, które w sezonie zimowym i wakacyjnym będzie dla mieszkańców Warszawy i Radomia kolejną  możliwością dojazdu do Zakopanego. W nowym rozkładzie więcej połączeń pojawi się między Radomiem a  Warszawą, ich liczba wzrośnie z 7 do 8. Zwiększy się również liczba par pociągów łączących Radom z Lublinem (z 4 do 5).

Od czerwca 2021 roku skład TLK Biebrza pojedzie w wydłużonej relacji Gdynia – Warszawa przez Bielsk Podlaski, Hajnówkę, Czeremchę i Siemiatycze, zapewniając tym samym komunikację stolicy z mniejszymi miejscowościami na Podlasiu.

Po kilku latach przerwy Otwock odzyska bezpośredni dostęp do oferty PKP Intercity dzięki kończącej się modernizacji linii nr 7 na odcinku Pilawa – Otwock i skierowaniu pociągów łączących Warszawę i Lublin właśnie przez to miasto.

Już wkrótce kolejne nowe połączenie

W nowym rozkładzie PKP intercity zaplanowało także jeszcze jedno nowe połączenie, którego start kursowania jest czasowo zawieszony ze względu na uwarunkowania związane z epidemią. Pociąg TLK Chemik zostanie uruchomiony 10 stycznia 2021 roku i uzupełni siatkę połączeń o możliwość dojazdu z Łodzi do Płocka przez Kutno i Gostynin, jak również Katowic i Częstochowy.

Pociąg TLK Kormoran pojedzie w nowej relacji Polanica Zdrój – Olsztyn, zapewniając połączenie Warszawy z Nysą oraz Kotliną Kłodzką. Decyzja o dacie jego uruchomienia zostanie podjęta na podstawie prowadzonych na bieżąco analiz.

Dostosowanie do prac modernizacyjnych

Obowiązujący od 13 grudnia 2020 roku rozkład jazdy uwzględnia zmiany, które zapewnią optymalne kursowanie pociągów podczas modernizacji linii kolejowych. Rozpoczęta przebudowa stacji Łódź Kaliska wymaga zmniejszenia liczby pociągów łączących Łódź i Warszawę. Na stacji znajdują się bowiem tory postojowe PKP Intercity, a ze względu na jej modernizację liczba składów przewoźnika, które będą mogły tam stacjonować  podczas prowadzonych prac będzie znacznie ograniczona. W nowym rozkładzie nie będą uruchamiane połączenia w relacji Łódź Fabryczna – Warszawa Lotnisko Chopina. Prace prowadzone na liniach nr 16 i 532 sprawiają, że do końca czerwca 2021 r. pociągi na odcinku Kutno – Łódź Widzew będą jeździć objazdem przez Łowicz Główny i Koluszki.

Rozpoczyna się modernizacja linii kolejowej nr 6 na odcinku Kietlanka – Białystok – pomiędzy Kietlanką a Łapami ruch pociągów prowadzony będzie jednotorowo, co spowoduje utrudnienia w ruchu. Modernizacja wymusza ograniczenie liczby połączeń między Białymstokiem a Warszawą z 11 do 8. 

Kontynuowane będzie modernizacja linii nr 3 łączącej Warszawę z Poznaniem, w związku z czym część pociągów ekspresowych pojedzie trasą okrężną przez Skierniewice i Bełchów. Budowa przystanku Warszawa Targówek wymusi kontynuację ruchu jednotorowego na odcinku Warszawa Wschodnia – Warszawa Praga.

Kolejne zmiany czekają na pasażerów od 13 marca 2021 roku, kiedy to rozpocznie się modernizacja Warszawskiego Węzła Kolejowego. W związku z wprowadzeniem ruchu jednotorowego na linii średnicowej część pociągów będzie kursować przez stacje Warszawa Gdańska, Warszawa Śródmieście lub w skróconej relacji do i z Warszawy Wschodniej, o czym PKP Intercity będzie informować na początku przyszłego roku.

Prace będą odbywać się na linii nr 38 na odcinku Ełk – Giżycko, przez co od marca 2021 roku pociągi między Olsztynem a Białymstokiem (IC Rybak, TLK Biebrza) kursować będą przez Szczytno i Pisz, a IC Mamry z Wrocławia skończy bieg w stacji Giżycko.