Fundusz Kolejowy jak Fundusz Drogowy z możliwością zadłużania się

Fundusz Kolejowy jak Fundusz Drogowy z możliwością zadłużania się

Dzisiaj trudno mówić, że brakuje nam pieniędzy. Mamy je, tylko musimy zadbać o ich efektywne wykorzystanie – powiedział Piotr Malepszak, podsekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury, podczas Europejskiego Kongresu Gospodarczego w Katowicach.

Podczas panelu „Rynek i infrastruktura kolejowa w Polsce”, Piotr Malepszak, wiceminister infrastruktury, powiedział, że od stycznia prowadzi rozmowy z Ministerstwem Finansów, aby Fundusz Kolejowy miał taki mechanizm jak Fundusz Drogowy, czyli umożliwiał zadłużanie tego funduszu i umożliwiał na zaciąganie zobowiązań.

Żebyśmy nie byli zależni od pieniędzy unijnych, żeby rynek był stabilny, tak jak stabilny jest rynek drogowy – zaznaczył.

Piotr Malepszak przyznał, że Ministerstwo Finansów oraz Premier są świadomi tego problemu, żeby jak najszybciej uruchomić ten mechanizm dla funduszy kolejowych.

Cały czas czujemy, że kolej jest traktowana jako ubogi krewny systemu drogowego, a w rzeczywistości powinniśmy już teraz, zwłaszcza w kontekście polityki klimatycznej Unii Europejskiej, znacząco przenieść ciężar transportu na system kolejowy – dodał.

Stwierdził, że proces inwestycyjny, szczególnie w przypadku dróg o dużej przepustowości, będzie stopniowo dobiegał końca, a w perspektywie następnych 10 lat ma osiągnąć 8200 km dróg, z czego 5300 km zostało już zbudowanych.

W ocenie wiceministra potrzebne są nowe linie kolejowe, skuteczne modernizacje oraz stabilne źródła finansowania.

Jeśli nie będzie pieniędzy unijnych, choć sądzę, że będą, bo Unia Europejska mocno podkreśla znaczenie transformacji w kierunku kolei, to musimy poszukać innych źródeł finansowania. Dzisiaj trudniej jest twierdzić, że brakuje nam środków. Uważam, że mamy wystarczające fundusze, ale musimy zwracać uwagę na ich efektywne wykorzystanie – zakończył Piotr Malepszak, wiceminister infrastruktury.