Drážní úřad przekazał do Prezesa Urzędu Transportu Kolejowego informację o planowanym wyłączeniu systemów klasy B na części linii kolejowych w Republice Czeskiej. Wyłączenia będą następować systematycznie od 1 stycznia 2025 r.
Od początku 2025 r. po wskazanych liniach będą mogły poruszać się wyłącznie pojazdy wyposażone w działający i kompatybilny system ETCS. System ETCS będzie w pełni funkcjonował po przeprowadzeniu testów kompatybilności ESC/RSC. Testy powinny zostać przeprowadzone dla każdego typu pojazdu.
Odcinki, na których systemy klasy B będą wyłączane od 1 stycznia 2025 r.:
- Kolín – Praga (Praha-Libeň);
- Praha-Běchovice Blatov – Praha-Běchovice;
- Česká Třebová – Kolín;
- Brzecław – Modřice;
- Hrušovany u Brna – Židlochovice;
- Hustopeče u Brna – Šakvice;
- Adamov – Česká Třebová;
- Prosenice – Česká Třebová;
- Bogumin (miasto znajduje się przy granicy polsko-czeskiej) – Lipník nad Bečvou;
- Przerów – Brzecław;
- Przerów – Dluhonice;
- Prosenice – Przerów.
Po dalszych negocjacjach z przedstawicielami zarządców infrastruktury, przewoźników i dostawców sprzętu mogę powiedzieć, że posunęliśmy się naprzód w przygotowaniach do wyłącznej eksploatacji. Sytuacja na linii Ołomuniec-Uničów poprawiła się w ciągu ostatnich kilku miesięcy, na innych liniach kontynuowane są testy systemu, a przewoźnicy otrzymują dodatkowe lokomotywy wyposażone w pokładową część ETCS. Jesteśmy bliżej wyłącznej eksploatacji europejskiego systemu sygnalizacji na wybranych odcinkach korytarzy I i II oraz łączącej go odnogi Přerov – Česká Třebová od 1 stycznia 2025 r. – mówi minister transportu Martin Kupka.
Na odcinku Bogumin – Lipník nad Bečvou, który znajduje się najbliżej Polski, wyłączenie systemu ETCS przewidziane jest na grudzień 2026 r.
Informacja o wyłączaniu systemów klasy B została uwzględniona w Krajowym Planie Wdrażania TSI Sterowanie z 2017 r. oraz była systematycznie przekazywana przez władze Republiki Czeskiej oraz zarządców infrastruktury.