Stowarzyszenie Aktywne Mazury chce przywrócenia pociągów dalekobieżnej na stacjach Warmii i Mazur

Stowarzyszenie Aktywne Mazury chce przywrócenia pociągów dalekobieżnej na stacjach Warmii i Mazur

Stowarzyszenie Aktywne Mazury przekazało Ministrowi Infrastruktury petycję dotyczącą zmian w planie transportowym międzywojewódzkich przewozów pasażerskich w transporcie kolejowym. Postulat dotyczy przywrócenia kolei dalekobieżnej na stacjach: Wydminy, Stare Juchy i Stare Jabłonki.

Przedstawiciele Stowarzyszenia przekazali, że zgodnie z planem transportowym na terenie województwa warmińsko-mazurskiego jako stacje przewidziane do obsługi przez pociągi międzywojewódzkie wskazano: Codziennie: Barczewo, Działdowo, Elbląg, Ełk, Giżycko, Iława Główna, Kętrzyn, Korsze, Morąg, Nidzica, Olecko, Olsztynek, Olsztyn Główny, Olsztyn Zachodni, Ostróda, Pasłęk, Szczytno, Wielbark Sezonowo: Biała Piska, Pisz, Ruciane-Nida, Ruciane-Nida Zachód. Wśród stacji i przystanków osobowych planowanych dodatkowo do obsługi przez pociągi międzywojewódzkie wskazano: jako przystanki codziennie: Biała Piska, Braniewo, Młynary, Pisz, Ruciane-Nida Zachód, a sezonowo: Biskupiec Reszelski, Kosewo, Mikołajki, Mrągowo, Okartowo, Orzysz, Sorkwity.

Wśród tych stacji i przystanków osobowych nie uwzględniono postojów na stacjach, gdzie w przeszłości tradycyjnie miały miejsca postoje pociągów dalekobieżnych, tj. Wydminy, Stare Juchy oraz Stare Jabłonki. W tym miejscu pragniemy wskazać, że miejscowości te łączy fakt wykluczenia komunikacyjnego, mała liczba połączeń regionalnych czy ich turystyczny charakter – podkreśla Stowarzyszenie.

Jak dodaje, w Planie Transportowym zakłada się rozszerzenie siatki postojów pociągów dalekobieżnych o miejscowości o podobnych uwarunkowaniach, co Wydminy, Stare Juchy i Stare Jabłonki, jak np. Wielbark, Chorzele, Śniadowo, Czerwony Bór, Szadek, Młynary, Biskupiec, Sorkwity, Kosewo, Orzysz, Mikołajki, Okartowo.

Są to miejscowości o statusie zbliżonym do Wydmin czy Starych Juch pod względem mieszkańców lub nawet mniejsze, jak chociażby Okartowo czy Kosewo. Już dzisiaj w mniejszych i mniej atrakcyjnych miejscowościach, gdzie nawet siatka połączeń regionalnych jest bogatsza niż na Warmii i Mazurach zatrzymują się pociągi pospieszne. Za można wskazać stacje takie jak Niemojki, Sarnaki, Nurzec, Czeremcha czy Osowiec. Niemojki liczą około 900 mieszkańców, Nurzec to około 2 tys. mieszkańców, Czeremcha to 2,6 tys. mieszkańców, a Osowiec to zaledwie 300 mieszkańców. Żadna z tych miejscowości nie posiada nawet praw miejskich. Tymczasem Wydminy liczą ok. 2,3 tys. mieszkańców, Stare Juchy ok. 1,6 tys. mieszkańców, a Stare Jabłonki ok. 700 mieszkańców – argumentują sygnatariusze petycji.

Stowarzyszenie Aktywne Mazury zwraca przy tym uwagę, że postoje pociągów dalekobieżnych uatrakcyjnią przybywającym na Warmię i Mazury turystom wypoczynek w tych właśnie miejscowościach.

Dla rodzin z małymi dziećmi, jak również dla seniorów, bardzo ważna jest podróż bez przesiadek z punktu A do punktu B – podkreślają

Organizacja zwracając się do ministra z petycją, prosi o rozpoczęcie procesu legislacyjnego, który doprowadzi do zmian Planu Transportowego we wskazanym przez zakresie.

Z prośbą o poparcie działań Stowarzyszenie Aktywne Mazury zwróciło się do Wojewody Warmińsko-Mazurskiego Pana Artura Chojeckiego, Marszałka Województwa Warmińsko-Mazurskiego Gustawa Marka Brzezina, Starostów Powiatów: Ostródzkiego Pana Andrzeja Wiczkowskiego, Giżyckiego Pana Mirosława Dariusza Drzażdżewskiego i Ełckiego Pana Marka Chojnowskiego, Wójtów: Gminy Wydminy Pana Radosława Króla, Gminy Stary Juchy Pani Ewy Jurkowskiej-Kawałko, Gminy Ostróda Pana Bogusława Fijasa, Sejmiku Województwa Warmińsko-Mazurskiego, Rad Powiatowych w Ełku, Giżycku i Ostródzie oraz Rad Gmin Wydminy, Stare Juchy i Ostróda. Poprosili też o wsparcie wszystkich senatorów i posłów z województwa warmińsko-mazurskiego, zarówno z okręgu wyborczego Olsztyn, jak i Elbląg.