Śląskie szuka przewoźnika do obsługi połączeń do lotniska w Pyrzowicach

Śląskie szuka przewoźnika do obsługi połączeń do lotniska w Pyrzowicach

Urząd Marszałkowski Województwa Śląskiego ogłosił przetarg na wykonywanie kolejowych przewozów pasażerskich w okresie od 10 grudnia 2023 r. do 14 grudnia 2030 r. na linii komunikacyjnej Częstochowa – MPL Katowice-Pyrzowice. Samorząd planuje uruchomić 10 par pociągów.

Planowana maksymalna praca eksploatacyjna w kolejowych przewozach pasażerskich, w okresie obowiązywania umowy wyniesie łącznie 4 584 233,060 pociągokilometrów (pockm).

Świadczenie usług publicznych w zakresie wykonywania kolejowych przewozów pasażerskich w okresie od 10 grudnia 2023 r. do 14 grudnia 2030 r.

Urząd wymaga, aby pojazdy wykorzystywane do realizacji usługi były wyprodukowane po 2015 r., ich prędkość maksymalna wynosiła min. 120 km/h, a także aby miały co najmniej 150 miejsc siedzących.

Samorząd oczekuje, aby pojazdy były wyposażone w elektroniczny system informacji pasażerskiej, system zapowiedzi głosowych i monitoring wewnętrzny. Część składu udostępniana podróżnym powinna być wyposażona min. wentylację, klimatyzację oraz ogrzewanie zapewniających komfort, toaletę w układzie zamkniętym czy co najmniej 4 miejsca na przewóz rowerów.

Pojazdy muszą być wyposażone w systemy zliczania pasażerów umożliwiające bezpośredni podgląd aktualnego zapełnienia pociągów oraz generowanie raportów dotyczących przewiezionych pasażerów na poszczególnych pociągach

Wykonawca zobowiązany jest to zapewnienia dostępu do zaplecza technicznego, w którym będą realizowane przeglądy techniczne pojazdów kolejowych wykorzystywanych do realizacji usługi oraz do utrzymania odpowiedniej rezerwy taborowej. Samorząd wymaga, aby wybrany wykonawca współpracował z innymi przewoźnikami kolejowymi realizującymi przewozy na zlecenie Województwa Śląskiego w szczególności w zakresie wzajemnego honorowania biletów.

Na oferty Urząd Marszałkowski czeka do 6 października 2023 r. O wyborze przewoźnika zdecyduje cena.

Przypomnijmy, że początkowo Urząd Marszałkowski Województwa Śląskiego planował udzielić zamówienia podmiotowi wewnętrznemu – spółce Koleje Śląskie.

Wybrany operator będzie musiał zobowiązać się do zachowania wskaźnika punktualności obliczanego kwartalnie na poziomie co najmniej 93% w stosunku do rozkładu jazdy.

Proponowany rozkład na trasie Częstochowa – Tarnowskie Góry

Stacja Początkowagodzina odjazduStacja końcowagodzina przyjazdu
Częstochowa00:15Tarnowskie Góry01:26
Częstochowa03:09Tarnowskie Góry04:20
Częstochowa04:47Tarnowskie Góry06:00
Częstochowa07:25Tarnowskie Góry08:37
Częstochowa10:26Tarnowskie Góry11:37
Częstochowa13:19Tarnowskie Góry14:35
Częstochowa15:02Tarnowskie Góry16:20
Częstochowa17:25Tarnowskie Góry18:39
Częstochowa18:58Tarnowskie Góry20:10
Częstochowa21:14Tarnowskie Góry22:25

Proponowany rozkład na trasie Tarnowskie Góry – Częstochowa

Stacja Początkowagodzina odjazduStacja końcowagodzina przyjazdu
Tarnowskie Góry02:15Częstochowa03:27
Tarnowskie Góry05:25Częstochowa06:38
Tarnowskie Góry07:41Częstochowa08:56
Tarnowskie Góry09:00Częstochowa10:12
Tarnowskie Góry11:52Częstochowa13:09
Tarnowskie Góry15:20Częstochowa16:34
Tarnowskie Góry17:18Częstochowa18:30
Tarnowskie Góry19:03Częstochowa20:19
Tarnowskie Góry21:19Częstochowa22:33
Tarnowskie Góry23:58Częstochowa01:09

Przypomnijmy, że umowę o wartości 660 mln zł netto na realizację  projektu pn. „Rewitalizacja i odbudowa częściowo nieczynnej linii kolejowej nr 182 Tarnowskie Góry – Zawiercie” podpisano pod koniec października 2020 r. Początkowo, zakończenie inwestycji zaplanowane było w I kwartale 2023 r. Ostatecznie prace zakończą kilka miesięcy później.

W ramach zadania odbudowany został30-kilometrowy nieczynny odcinek toru między Tarnowskimi Górami a Siewierzem. Rewitalizacja i elektryfikacja dotyczyła ok. 48 km linii kolejowej. Do portu lotniczego pociągi będą jeździć z prędkością do 140 km/h.