Rada Nadzorcza PKP PLK rozmawiała o opóźnieniach pociągów

Rada Nadzorcza PKP PLK rozmawiała o opóźnieniach pociągów

Pod koniec listopada odbyło się kolejne comiesięczne spotkanie Rady Nadzorczej spółki PKP Polskie Linie Kolejowe. Podczas obrad dyskutowano m.in. opóźnieniach pociągów.

Jak poinformowała Sekcja Zawodowa Infrastruktury Kolejowej NSZZ „Solidarność”, na podstawie przygotowanych przez Zarząd materiałów, Rada Nadzorcza analizowała przyczyny opóźnień pociągów pasażerskich i towarowych.

Ogólna liczba opóźnionych pociągów w tym okresie na sieci PLK zwiększyła się o ok. 20%, a łączna liczba minut opóźnień o ok. 30%. Z danych wynika także, że ilość opóźnień z winy PLK, włącznie z powstałymi na skutek prowadzonych prac inwestycyjnych zwiększyła się (porównanie z II kwartałem 2023 r.).

W trzecim kwartale 2023 r., dane dotyczące liczby minut opóźnień pociągów na podstawie raportu z SEPE, przedstawiały się następująco:

  • opóźnienia z winy PLK (ok. 15%), w tym z winy Centrum Realizacji Inwestycji (2%),
  • z innych przyczyn – najczęściej przewoźników (ok. 85%).

Analiza opóźnień z winy PLK (w rozdziale na branże) pokazuje, że wynikają one przede wszystkim z winy automatyki, drogi kolejowej, energetyki i na końcu eksploatacji. Coraz większy udział w statystyce mają także usterki urządzeń objęte gwarancją producenta – czytamy w informacji związku zawodowego.

PKP Polskie Linie Kolejowe analizują przyczyny opóźnień pociągów, przede wszystkim powstałych z winy PLK oraz wprowadza rozwiązania usprawniające (np. wprowadzono zasady kwalifikowania opóźnień pociągów powstałych przy prowadzeniu prac inwestycyjnych, comiesięczne spotkania koordynacyjne Wydziału Zamknięć Torowych).