Przejażdżki lokomotywą wodorową na targach TRAKO

Przejażdżki lokomotywą wodorową na targach TRAKO

Już w przyszłym tygodniu odbędzie się 15. edycji Międzynarodowych Targów Kolejowych TRAKO. Jedną z atrakcji wydarzenia będzie możliwość przejażdżki lokomotywą wodorową wyprodukowaną przez Pesę Bydgoszcz.

Piotr Mazurek, ekspert ds. Projektów Strategicznych i Komunikacji w Pesa Bydgoszcz poinformował „Kolejowy Portal” , że podczas Tragów producent zaprezentuje lokomotywę wodorową SM42-6Dn.

Lokomotywa będzie jeździła po torze przy peronie przystanku Gdańsk Stadion-Expo i będzie można się nią przejechać – zaznaczył Mazurek

Przedstawiciel bydgoskiego producenta dodał, że innym pojazdem zaprezentowanym podczas wydarzenia będzie najnowszy tramwaj JAZZ dla spółki Gdańskie Autobusy i Tramwaje. Z okazji 150-lecia tramwajów w Gdańsku, przewoźnik wystawi również tabor historyczny.

Przypomnijmy, że pokaz SM42-6Dn, czyli pierwszej polskiej lokomotywy wodorowej był najbardziej oczekiwaną premierą Międzynarodowych Targów Kolejowych TRAKO 2021.

Od premiery do testów trzeba było czekać ponad rok. Na torze doświadczalnym Instytutu Kolejnictwa pojazd pojawił się w połowie listopada 2022 r. Był to pierwszy w historii Ośrodka pojazd z napędem wodorowym, którego badania homologacyjne prowadzono w Żmigrodzie. Na terenie toru doświadczalnego przygotowano specjalne stanowisko do tankowania wodoru z mobilnej stacji, dzięki czemu można było sprawnie przeprowadzić wszystkie testy dynamiczne. Testy zakończono w połowie grudnia.

Warto zaznaczyć, że na początku czerwca 2023 r. Prezes UTK wydał świadectwo dopuszczenia do eksploatacji do celów przeprowadzenia prób eksploatacyjnych dla pierwszej lokomotywy z napędem wodorowym w Polsce.

Czteroosiowa lokomotywa została wyposażona w innowacyjne źródło zasilania, którym jest zero emisyjny napęd wodorowy. Za wytwarzanie energii odpowiedzialne są dwa ogniwa wodorowe o łącznej mocy 170 kW. Poprzez baterię trakcyjną zasilają one cztery asynchroniczne silniki trakcyjne o mocy 4x180kW, co pozwala na rozwijanie prędkości do 90 km/h. Wodór pobierany jest ze zbiorników o łącznej pojemności 175kg. Jedno tankowanie pozwala na dobową pracę manewrową lokomotywy.

Lokomotywa została również wyposażona w system jazdy autonomicznej, umożliwiający maszyniście jednoosobowe sterowanie radiowe pojazdem w czasie ustawiania składów oraz system rozpoznawania przeszkód.