Polsko-węgierskie rozmowy o rozwoju kolei w Europie Środkowo-Wschodniej

Polsko-węgierskie rozmowy o rozwoju kolei w Europie Środkowo-Wschodniej

Prezes Polskich Kolei Państwowych, kontynuując cykl spotkań z przedstawicielami kluczowych europejskich przedsiębiorstw kolejowych, spotkał się z szefem Kolei Węgierskich (Magyar Államvasutak). Krzysztof Mamiński i Róbert Homolya omówili dwustronną współpracę oraz działania zespołu roboczego ds. kolei Grupy Wyszehradzkiej.

10 czerwca br. Krzysztof Mamiński, prezes zarządu PKP i Róbert Homolya, prezes zarządu Kolei Węgierskich (MÁV) rozmawiali o bilateralnej współpracy pomiędzy kolejami polskimi i węgierskimi oraz na temat wyzwań stojących przed transportem kolejowym w Europie Środkowej i Unii Europejskiej. Szefowie obu kolei podkreślili znaczenie rozwijania bliskiej współpracy w obszarze kolejowych połączeń międzynarodowych, projektów infrastrukturalnych oraz wyzwań związanych z europejską agendą transportową, wprowadzeniem i rozwijaniem cyfryzacji usług oraz innowacji w biznesie, a także wzmocnieniem pozycji kolei na unijnym rynku transportowym. Reprezentujący Grupę PKP Krzysztof Mamiński zwrócił uwagę, że właściwy wydźwięk głosu kolei Europy Środkowo-Wschodniej można osiągnąć m.in. dzięki bliskiej współpracy w ramach Międzynarodowego Związki Kolei (UIC) na poziomie europejskich i globalnych rozwiązań technicznych i standaryzacyjnych oraz na poziomie politycznym, we Wspólnocie Kolei Europejskich oraz Zarządców Infrastruktury Kolejowej (CER), w której zarządzie zasiadają prezesi PKP i MÁV.

– Po długich latach nieosiągania unijnych celów dotyczących przesunięcia modalnego w kierunku zrównoważonych środków transportu, jakim bez wątpienia jest kolej, nadszedł czas, aby poważnie zająć się tymi wyzwaniami i rozpocząć dyskusję na temat bardziej zrównoważonego i długoterminowego mechanizmu finansowania kolei w Europie. Należy przedyskutować, czy można to osiągnąć poprzez lepsze i bardziej sprawiedliwe realizowanie zasady „zanieczyszczający płaci” w sektorze transportu czy też poprzez jakąkolwiek inną formę długoterminowego finansowania i wsparcia. Rozwój i inwestowanie w kolej w Europie powinno być jednym z podstawowych instrumentów na rzecz przeciwdziałania zmianom klimatycznym – zauważył Krzysztof Mamiński.

Obecnie duże znaczenie dla rozwoju połączeń między Polską i Węgrami mają prace w ramach grupy roboczej V4 ds. kolei dużych prędkości oraz dotyczące operacyjności Bursztynowego Korytarza Kolejowego. Prezes Homolya poinformował, że MAV posiadają studium wykonalności pokazujące duży potencjał dla rozwoju konkurencyjności połączeń w regionie, poprzez skrócenie czasu przejazdu koleją między Warszawą i Budapesztem do 5,5 godziny. Uczestnicy spotkania zgodzili się, że utworzenie połączenia wysokich prędkości między obiema stolicami z rozszerzeniem o stolice Czech, Słowacji i Austrii pozwoli diametralnie zmienić sytuacje komunikacyjną w regionie Europy Środkowo-Wschodniej.

Zainicjowane rozmowy w najbliższych dniach będą kontynuowane podczas konferencji z udziałem prezesów kolei czeskich, austriackich, słowackich, węgierskich i polskich. W spotkaniu organizowanym przez węgierskiego narodowego przewoźnika kolejowego, spółkę MÁV-START, wezmą udział także przedstawiciele PKP Intercity. W agendzie wydarzenia znalazły się m.in. omówienie sytuacji spółek kolejowych podczas pandemii oraz wymiana doświadczeń.

Koleje Węgierskie są przedsiębiorstwem państwowym działającym w obszarze m.in. prowadzenia przewozów pasażerskich i utrzymania infrastruktury (blisko 7500 km linii kolejowych) oraz taboru. W ostatnim czasie MÁV rozszerzyły z sukcesem swoją działalność o nowy obszar związany z prowadzeniem przewozów autobusowych. Prace nad tego rodzaju rozwiązaniami prowadzone są obecnie również w Grupie PKP.