Polregio: bezpieczeństwo pasażerów jest najważniejsze

Polregio: bezpieczeństwo pasażerów jest najważniejsze

Spółka Polregio odniosła się do decyzji UTK w zakresie ograniczenia eksploatacji szynobusów przewoźnika. Dla Polregio jako największego przewoźnika pasażerskiego w Polsce, sprawą najwyższej wagi jest bezpieczeństwo pasażerów.

W ubiegłym roku z naszych usług skorzystało ponad 88 mln osób, bezpiecznie docierając do celu. Połączenia Polregio są codziennie realizowane z zachowaniem najwyższych standardów bezpieczeństwa obowiązujących w ruchu kolejowym.

– Mając na względzie zaufanie, jakim darzą nas pasażerowie oraz obowiązek spełnienia wymagań nakładanych na Spółkę przez Regulatora, otrzymaną decyzję Urzędu Transportu Kolejowego dotyczącą ograniczenia eksploatacji pojazdów kolejowych, jako odpowiedzialny przewoźnik natychmiast wdrożyliśmy – pisze Dominik Lebda, rzecznik prasowy Polregio.

Przewoźnik podkreśla jednocześnie, że Urząd Transportu Kolejowego nie stwierdził na obecnym etapie, ponad wszelką wątpliwość, że zastosowane przez nas części zamienne charakteryzują się gorszymi parametrami technicznymi od oryginalnych.

– Stwierdzone przez UTK wątpliwości nie determinują tym samym konieczności wyłączenia pojazdów kolejowych z eksploatacji, a wymagają podjęcia przez nas działań ograniczających ich eksploatację, które natychmiast wdrożyliśmy i realizujemy. Zakres podjętych działań w naszej ocenie na obecnym etapie nie powoduje negatywnych konsekwencji dla realizowanego rozkładu jazdy oraz możliwości wystąpienia dodatkowych zakłóceń eksploatacyjnych. Chcemy wspólnie z innymi przewoźnikami wyjaśnić kwestie poruszane przez UTK – zaznacza Lebda.

Spółka podkreśla także, na co również wskazuje Prezes Urzędu Transportu Kolejowego, że zgodnie z obowiązującymi regulacjami oraz zasadami funkcjonowania systemu zarządzania bezpieczeństwem, a także m.in. ustawą Prawo zamówień publicznych, certyfikowany przewoźnik ma możliwość, a nawet obowiązek zlecania usług w sposób nieograniczający konkurencji.

– W ocenie spółki zastosowane części zamienne charakteryzują się takimi samymi lub lepszymi parametrami, co każdorazowo weryfikowane jest w trakcie odbiorów zlecanych usług. Niemniej, w wyniku nałożonych decyzji przedstawimy dodatkowe materiały w celu rozwiania wszelkich powstałych wątpliwości – dodaje Dominik Lebda.

Przypomnijmy, że UTK ograniczył eksploatację 70 szynobusów Kolei Wielkopolskich oraz Polregio. W 70 spalinowych zespołach trakcyjnych stosowano koła i tarcze hamulcowe inne niż wskazane w dokumentacji przez producentów pojazdów. Sytuacja ta została ustalona podczas prowadzenia działań nadzorczych przez Prezesa Urzędu Transportu Kolejowego u przewoźników Polregio oraz Koleje Wielkopolskie.