Nowe biletomaty WKD już na wszystkich stacjach i przystankach osobowych

Nowe biletomaty WKD już na wszystkich stacjach i przystankach osobowych

Zakończył się montaż oraz uruchamianie nowych stacjonarnych automatów biletowych na peronach stacji i przystanków osobowych linii WKD. Oznacza to, że pasażerowie „Wukadki” mają już do dyspozycji możliwość zakupu dowolnego rodzaju biletu, przy wykorzystaniu różnych form płatności, za pośrednictwem nowych biletomatów zlokalizowanych na każdym z 28 przystanków i stacji.

W ciągu minionych tygodni zainstalowanych zostało 30 szt. nowych biletomatów, po 1 szt. na każdym z przystanków oraz po 2 szt. na stacji Komorów i przystanku Warszawa Raków. Montaż urządzeń prowadzony był sukcesywnie od Grodziska Mazowieckiego w kierunku Warszawy, priorytetowo obejmując te miejsca, w których z różnych przyczyn w ostatnim czasie zakup biletów był ograniczony lub utrudniony.

W nowych biletomatach stacjonarnych, które zapewnią znacznie wyższą jakość świadczonych usług oraz komfort obsługi, każdy podróżny będzie mieć możliwość zakupu wszystkich rodzajów biletów dostępnych w ofercie WKD. Nowe urządzenia zapewnią dodatkowe usługi, które nie stanowiły elementu dotychczasowych kanałów sprzedaży oraz będą w znacznie większym stopniu przyjazne osobom z niepełnosprawnościami. Dzięki temu, że lokalizujemy je w terenie, na peronach stacji i przystanków, będzie możliwe skorzystanie z proekologicznych technologii w trosce o środowisko naturalne.

Biletomaty stacjonarne zapewniają podróżnym możliwość zakupu wszystkich rodzajów biletów dostępnych w ofercie WKD. Płatności można dokonywać zarówno bezgotówkowo za pomocą karty płatniczej (stykowej, zbliżeniowej), aplikacji mobilnej BLIK, urządzeniami mobilnymi wyposażonymi w Apple Pay, Android Pay, jak również poprzez płatność gotówkową – bilonem. Przyjmowanie płatności odbywa się za pomocą prostego i czytelnego interfejsu na ekranie dotykowym automatu, prowadzącego przez całą transakcję krok po kroku. W przypadku płatności gotówkowych – realizacja transakcji odbywa się wszystkimi monetami polskimi z wydawaniem reszty z dokładnością do 1 grosza.

Istotnym ułatwieniem w nowych biletomatach jest automatyczne wskazywanie przystanku, na którym jest zainstalowany automat. Dzięki temu rozwiązaniu wybór oferty w relacji podróży „od-do” jest dużo szybszy. Automaty biletowe zapewniają obsługę w 5 językach – oprócz rodzimego do dyspozycji są Angielski, Niemiecki, Rosyjski oraz Ukraiński.

Kolorystyka biletomatów została dostosowana do barw firmowych WKD, dzięki czemu – uwzględniając dodatkowo większe gabaryty urządzenia w porównaniu z uprzednio użytkowanymi – odznaczają się one na tle otoczenia i w znacznie łatwiejszy sposób będą możliwe do zlokalizowania przez podróżnych.

Automaty biletowe zostały w pełni przystosowane do obsługi osób z niepełnosprawnościami. Wszystkie elementy używane w procesie zakupu biletu znajdują się na obniżonej wysokości, zgodnej z wytycznymi Urzędu Transportu Kolejowego, umożliwiającej swobodną obsługę przez osoby poruszające się na wózku. Oznaczenia informacyjne na obudowie automatu prezentowane są również przy użyciu napisów w alfabecie Braille’a.

Praca automatów jest zdalnie monitorowania przez całą dobę i na wszelkie nieprawidłowości w pracy lub usterki możliwie najszybciej reagować będzie serwis operatora urządzeń – ASEC. Serwis będzie dbać również o bieżące uzupełnianie materiałów eksploatacyjnych (papier do drukowania biletów) oraz będzie reagować na ewentualne akty wandalizmu. Na każdym biletomacie, pod ekranem znajduje się dla podróżnych czytelna informacja jak i z kim kontaktować się w razie problemów z obsługą automatu lub jego awarii. W każdej chwili pasażer może porozmawiać z Centrum Obsługi, uzyskać pomoc lub zgłosić reklamację.

Jednocześnie Warszawska Kolej Dojazdowa przypomina, że w związku z zakończeniem obowiązywania pilotażowej umowy na sprzedaż biletów WKD za pośrednictwem mobilnych automatów zainstalowanych w pociągach WKD, od dnia 29 sierpnia br. sprzedaż biletów w mobilnych automatach zostaje wyłączona. Urządzenia po wyłączeniu usługi sprzedaży biletów zostaną zdemontowane. Projekt związany z tymczasowym wdrożeniem kanału sprzedaży biletów na pokładzie pociągów stanowił rozwiązanie pilotażowe, podczas którego zgromadzone zostały cenne obserwacje i doświadczenia w zakresie zachowań pasażerów. Podczas eksploatacji urządzeń były zgłaszane pewne zastrzeżenia, zarówno ze strony podróżnych, jak i personelu technicznego odpowiedzialnego za serwisowanie i diagnostykę automatów oraz pojazdów kolejowych. Wszystkie zebrane uwagi zostaną przeanalizowane pod kątem ewentualnych decyzji
w zakresie możliwości kompleksowego wdrożenia tego rozwiązania w przyszłości.