Podróżni zyskują nowy przystanek Wałbrzych Centrum

Podróżni zyskują nowy przystanek Wałbrzych Centrum

Na nowym przystanku Wałbrzych Centrum zatrzymają się  wszystkie pociągi regionalne. Zadaszone perony i windy ułatwią korzystanie z kolei. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.  zbudowały obiekt w ramach projektu obejmującego również modernizację stacji Świebodzice i Wałbrzych Szczawienko za 85 mln zł, ze środków budżetowych.

Podróżni na przystanku Wałbrzych Centrum będą mogli skorzystać z ponad 30 pociągów. Kilka minut zajmie połączenie z wałbrzyskimi stacjami: Wałbrzych Szczawienko, Miasto, Fabryczny i Wałbrzych Główny. Czas przejazdu z Wrocławia na perony Wałbrzycha Centrum zajmie ok. 1 godz.10 min., a z Jeleniej Góry ok.1 godz.

– Dzięki inwestycjom takim jak budowa przystanku Wałbrzych Centrum PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. przeciwdziałają wykluczeniu komunikacyjnemu w Polsce. Tylko na Dolnym Śląsku w ostatnim czasie zbudowano kilka nowych przystanków. Cieszę się, że od nowego rozkładu jest więcej miejsc, z których pasażerowie będą mogli korzystać z usług polskich kolei. Bezpieczna, komfortowa i ekologiczna kolej to przyszłość transportu zbiorowego. – powiedział Andrzej Bittel, sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury, pełnomocnik rządu ds. przeciwdziałania wykluczeniu komunikacyjnemu.

Peron nowego przystanku wyposażony jest w długa wiatę. Zamontowane są siedzenia oraz tzw. spoczniki do odpoczynku na stojąco. Orientację w podróży ułatwią tablice informacyjne i rozkłady jazdy. Na peronie nowego przystanku zamontowana jest winda. Komunikację ułatwi przejście podziemne. Obiekt jest oświetlony, zostały zamontowane ścieżki prowadzące oraz balustrady odgradzające.

 – Wałbrzych Centrum to kolejny nowy przystanek na terenie Dolnego Śląska. Dzięki inwestycjom PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. zyskują mieszkańcy Wałbrzycha oraz województwa. W całym kraju zwiększa się dostęp do pociągów i możliwy staje się rozwój połączeń regionalnych i dalekobieżnych. Na poprawę warunków podróży wykorzystujemy środki budżetowe oraz przewidziane w projektach współfinansowanych ze środków unijnych – powiedział Ireneusz Merchel, prezes PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.

Drugi peron na przystanku Wałbrzych Centrum dodatkowo ułatwi obsługę w I kwartale 2021 r. Ze względu na trudne warunki terenowe – występujące z obu stron skarpy oraz dużą różnicę poziomów, sięgającą nawet do 5,0 m – platformy peronów zostały posadowione na żelbetowych palach (po 177 sztuk pali  pod każdy peron, o przekroju 52 cm). Budowa nowego przystanku prowadzona była przy utrzymaniu przejezdności linii w kierunku Jeleniej Góry i Wałbrzycha Miasto.

Budowa przystanku Wałbrzych Centrum realizowana jest w ramach jednego projektu, obejmującego również przebudowę stacji Świebodzice i Wałbrzych Szczawienko. Wartość tego projektu, finansowanego ze środków budżetowych, wynosi prawie 85 mln zł (netto).

Na stacji Świebodzice podróżni od ponad roku korzystają z efektów przebudowy. Perony mają wiaty i ławki oraz są dostępne dla podróżnych o ograniczonych możliwościach poruszania się. Zachowano historyczny charakter kompleksu stacyjnego. Przebudowany układ torów oraz perony zostały dostosowane do lepszej obsługi pociągów – szczególnie pociągów dalekobieżnych.

Na stacji Wałbrzych Szczawienko zostały przebudowane dwa perony. Stacja została wyposażona w nowe urządzenia sterowania ruchem. Przebudowane tory i wymieniana sieć trakcyjna umożliwiają jazdę pociągów z prędkością do 100 km/h. Modernizacja stacji objęła też dwa pobliskie wiadukty i most nad rzeką Pełcznicą.