Nowości PKP Intercity dla pasażerów z Wielkopolski oraz Kujaw i Pomorza

Nowości PKP Intercity dla pasażerów z Wielkopolski oraz Kujaw i Pomorza

Więcej połączeń obsługiwanych nowoczesnym taborem, krótszy czas przejazdu z Poznania oraz wzrost liczby pociągów do Bydgoszczy to najważniejsze nowości dla województwa wielkopolskiego oraz kujawsko-pomorskiego w nowym rocznym rozkładzie PKP Intercity.

W nowym rozkładzie zwiększy się liczba par połączeń ekonomicznych – kategorii IC i TLK, na trasie Warszawa – Poznań. Jednym z nich będzie nowy pociąg IC Lubuszanin relacji Chełm – Zielona Góra z grupą wagonów bezpośrednich do Gorzowa Wielkopolskiego, kursujący przez Lublin, Warszawę i Poznań. Międzynarodowy skład Berolinum z Warszawy do Frankfurtu przez Poznań zmieni kategorię z EIC na IC.

Dzięki zakończeniu modernizacji linii łączącej Poznań z Wrocławiem z 11 do 15 zwiększy się liczba połączeń między tymi miastami. Krótsze staną się podróże między nimi – z około 2 godzin i 20 minut do 1 godziny i 44 minut dla najszybszego pociągu. Jednym z nowych składów na tej trasie będzie IC Jeziorak relacji Olsztyn – Poznań, który dzięki wydłużeniu relacji dojedzie teraz do Wrocławia.

Dojazd do Krakowa ułatwią mieszkańcom Poznania, Gniezna i Bydgoszczy składy IC Piast i TLK Artus, które do stolicy Małopolski będą mieć wydłużone dotychczasowe relacje odpowiednio Gdynia – Wrocław i Gdynia – Katowice. IC Ślązak, kursujący do tej pory na trasie Poznań – Katowice dojedzie przez Kraków aż do Przemyśla. To dodatkowa możliwość dotarcia do południowej Polski dla mieszkańców Poznania, Kościana, Leszna i Rawicza.

Nowe możliwości dojazdu nad morze

Całoroczne wydłużenie do Świnoujścia relacji pociągów IC Mewa z Warszawy i IC Podlasiak z Ełku umożliwi mieszkańcom m.in. Poznania, Koła, Konina, Wrześni i Szamotuł dodatkowy dojazd na Wyspę Uznam. Skład IC Szyndzielnia, dotychczas kursujący z Bielska-Białej do Świnoujścia, pojedzie w zmienionej relacji do Ustki przez Poznań, zapewniając dodatkowo stolicy Wielkopolski połączenie m.in. z Wrocławiem i Koszalinem.

Kursujący między Olsztynem a Poznaniem skład IC Jeziorak w nowym rozkładzie pojedzie do Wrocławia, zapewniając dodatkowe połączenie Inowrocławia, Torunia, Kowalewa Pomorskiego, Jabłonowa Pomorskiego i Wąbrzeźna z Dolnym Śląskiem.

Komfortowo do Olsztyna i skomunikowanie z Lubelszczyzną

Podniesie się komfort podróżowania na trasie z Poznania do Olsztyna – wszystkie pociągi łączące obydwa miasta będą w kategorii IC: IC Drwęca, IC Mamry, IC Ukiel. Do pociągu TLK Zefir relacji Kraków – Kołobrzeg w Pile dołączana będzie grupa wagonów bezpośrednich od pociągu TLK Zamoyski z Hrubieszowa, co zapewni dodatkowe skomunikowanie z Lubelszczyzną.

Już wkrótce kolejne nowe połączenie

W nowym rozkładzie PKP intercity zaplanowało także jeszcze jedno nowe połączenie, którego start kursowania jest czasowo zawieszony ze względu na uwarunkowania związane z epidemią. Decyzja o dacie jego uruchomienia zostanie podjęta na podstawie prowadzonych na bieżąco analiz. Nowy pociąg IC Bosman z Wrocławia zapewni poranne połączenie z Poznania do Kołobrzegu oraz wieczorny kurs znad morza.

Dostosowanie do prac modernizacyjnych

Obowiązujący od 13 grudnia 2020 roku rozkład jazdy uwzględnia zmiany, które zapewnią optymalne kursowanie pociągów podczas modernizacji linii kolejowych.

Trwają prace na linii Poznań – Szczecin, w związku z czym część pociągów będzie jeździć trasą alternatywną przez Zbąszynek, Świebodzin i Rzepin. Planowane są prace inwestycyjne na linii nr 358, przez co przez część roku konieczne będzie uruchomienie zastępczej komunikacji autobusowej za pociągi na odcinku Zbąszynek – Zielona Góra Główna.

Kontynuowane będą prace na linii nr 3, co może skutkować ograniczeniami w ruchu na odcinku Toruń – Warszawa. Część pociągów może zostać skierowana na trasę objazdową przez Jabłono Pomorskie, Iławę i Ciechanów. Ze względu na ograniczoną przepustowość modernizowanej linii przestanie kursować pociąg IC Brda z Bydgoszczy do Warszawy.