Podczas konferencji Impact’21 Krzysztof Zdziarski, prezes Pesy Bydgoszcz przekazał wiele informacji związanych z realizowanymi przez producenta pojektami pojazdów z napędami wodorowymi. Spółka zaprezentowała również wizualizacje produkowanej dla Orlen Koltrans lokomotywy z napędem wodorowym.
Realizacja tego projektu jest zaawansowana na poziomie 70%, trwają prace związane z zabudową konstrukcji, do naszych zakładów w Bydgoszczy dotarły również kluczowe komponenty, w tym ogniwa wodorowe. Premiera lokomotywy wodorowej Pesa odbędzie się we wrześniu podczas tegorocznych Targów Kolejowych Trako.
Lokomotywa wodorowa powstaje na bazie lokomotywy manewrowej SM42. Jest realizowana we współpracy z PKN Orlen i Orlen Koltrans. Pesa pozyskała również wielu partnerów technologicznych wspierających ten projekt , m.in. ABB i TSA.
Lokomotywa będzie miała zachowaną pierwotną charakterystykę trakcyjną, więc może ciągną składy do nawet 3200 ton.
Lokomotywa SM42 6Dn jest manewrową lokomotywą 4-osiową z silnikami trakcyjnymi o mocy 4x180kW. Dedykowana jest szczególnie na rynek polski, ponieważ zastosowane rozwiązania konstrukcyjne uwzględniają specyficzne warunki polskiej infrastruktury kolejowej. Lokomotywa posiada nowoczesny napęd z 2 przekształtnikami trakcyjnymi chłodzonymi cieczą. Każdy przekształtnik zasila jeden wózek czyli dwa silniki trakcyjne. System pojazdu wyposażony jest w hamulec elektrodynamiczny odzyskowy.
W pojeździe zastosowano zbiorniki wodoru – 175kg; baterie trakcyjne typu LTO 167,6 kWh i ogniwa o mocy 2×85 kW.
Pesa Bydgoszcz pracuje również nad implementacją napędu wodorowego do pasażerskich pojazdów szynowych.