Pesa pokazała jak będzie wyglądała lokomotywa wodorowa dla Orlen Koltrans

Pesa pokazała jak będzie wyglądała lokomotywa wodorowa dla Orlen Koltrans

Podczas konferencji Impact’21 Krzysztof Zdziarski, prezes Pesy Bydgoszcz przekazał wiele informacji związanych z realizowanymi przez producenta pojektami pojazdów z napędami wodorowymi. Spółka zaprezentowała również wizualizacje produkowanej dla Orlen Koltrans lokomotywy z napędem wodorowym.

Realizacja tego projektu jest zaawansowana na poziomie 70%, trwają prace związane z zabudową konstrukcji, do naszych zakładów w Bydgoszczy dotarły również kluczowe komponenty, w tym ogniwa wodorowe. Premiera lokomotywy wodorowej Pesa odbędzie się we wrześniu podczas tegorocznych Targów Kolejowych Trako.

Lokomotywa wodorowa powstaje na bazie lokomotywy manewrowej SM42. Jest realizowana we współpracy z PKN Orlen i Orlen Koltrans. Pesa pozyskała również wielu partnerów technologicznych wspierających ten projekt , m.in. ABB i TSA.

Lokomotywa będzie miała zachowaną pierwotną charakterystykę trakcyjną,  więc może ciągną składy do nawet 3200 ton.

Lokomotywa SM42 6Dn  jest  manewrową lokomotywą 4-osiową z silnikami trakcyjnymi o  mocy 4x180kW. Dedykowana jest szczególnie na rynek polski, ponieważ zastosowane rozwiązania konstrukcyjne uwzględniają specyficzne warunki polskiej infrastruktury kolejowej. Lokomotywa posiada nowoczesny napęd  z  2 przekształtnikami trakcyjnymi chłodzonymi cieczą.  Każdy przekształtnik  zasila jeden wózek czyli dwa  silniki trakcyjne. System pojazdu wyposażony  jest w hamulec elektrodynamiczny odzyskowy.  

W pojeździe zastosowano zbiorniki wodoru – 175kg; baterie trakcyjne typu LTO 167,6 kWh i ogniwa o mocy 2×85 kW.

Pesa Bydgoszcz pracuje również nad implementacją napędu wodorowego do pasażerskich pojazdów szynowych.