PESA dostarczy kolejne pojazdy dla Českich Drah

PESA dostarczy kolejne pojazdy dla Českich Drah

Českie Drahy potwierdziły zamówienie kolejnych pojazdów w PESA.  Podpisany dzisiaj kontrakt wart ponad 514 mln zł to drugie zamówienie w ramach umowy ramowej zawartej 26 lutego 2021, która możliwa ČD zakup do 160 zespołów trakcyjnych o łącznej wartości 2,5 mld zł. 

Zamówione kolejne 33 nowe zespoły trakcyjne będą przeznaczone do obsługi regionalnych połączeń w Kraju Hradeckim /cz. Královéhradecký kraj/.  Pojazdy mają zostać dostarczone do Czech w latach 2024-2026. 

„Wprowadzimy na regionalne linie nowoczesne pociągi, które spełnią wszelkie wymogi komfortowej podróży na miarę  XXI wieku. Dotrzymamy obietnicy, do której zobowiązaliśmy się w umowach z samorządami województw. Nowe jednostki spółki PESA będą już miały zainstalowane europejskie urządzenie kontroli bezpieczeństwa pociągów ETCS; zaoferują przestronne wnętrze ze 115 miejscami siedzącymi, klimatyzację, dostęp bez barier, Wi-Fi oraz gniazdka do ładowania małych urządzeń elektronicznych. Polski producent dostarczy nam łącznie 66 pojazdów.” –  powiedział Ivan Bednárik, Prezes Zarządu i Dyrektor Generalny ČD. 

W sumie w ramach obowiązującej umowy ramowej ČD zamówiły już w PESA 66 pojazdów za ponad 1 mld zł. Bydgoska firma dostarczy dla narodowego czeskiego przewoźnika spalinowe pojazdy nowej generacji dedykowane dla ruchu regionalnego, podobne do eksploatowanych przez ČD Linków, znanych pasażerom pod nazwą RegioShark. Pojazdy z pierwszego wywołania będą obsługiwać połączenia w regionach środkowoczeskim, pardubickim, południowoczeskim, wysoczyńskim i w Pradze.

„ Konsekwentnie wzmacniamy naszą pozycję na europejskim rynku, realizując strategię 2025+. Zdobywamy kolejne zamówienie na wymagającym czeskim rynku, na którym obecni są przecież najwięksi światowi producenci.  To zamówienie potwierdza dobrze rozwijającą się współpracę PESA z Českimi Drahami.  Jej bazą są dostarczone 7 lat temu LINKi, wsparcie ich utrzymania i bardzo dobre wskaźniki eksploatacyjne. Zapewniam, że nowe pojazdy, które dostarczymy ČD będą technologicznym krokiem naprzód i zagwarantują pasażerom Českich Drah bezpieczeństwo i komfort podróży.” . Będące wyposażone w najnowocześniejsze, niskoemisyjne silniki klasy Stage V i wiele rozwiązań technicznych spełniających wymagające europejskie normy” – podkreślił Krzysztof Zdziarski, Prezes Zarządu PESA Bydgoszcz SA.

Podstawowe dane nowych pojazdów PESA dla ČD:

  • Nowoczesne, jasne, przestronne, klimatyzowane wnętrze z ergonomicznymi siedzeniami w wersjach dla I i II klasy 
  • Platformy umożliwiające wjazd z poziomu peronu osobom poruszającym się na wózkach inwalidzkich. 
  • Dodatkowy, wysuwany stopień  stopień teleskopowy ułatwi wejście na pokład na przystankach z niższymi peronami; 
  • Nowoczesne, bezpieczne drzwi przesuwne wtykowe sterowane przyciskami, z systemem centralnego blokowania przed odjazdem pociągu, ponadto – dla pasażerów niewidomych i niedowidzących przednie drzwi z świetlnym sygnałem ostrzegawczym, wyposażone w pilota  
  • Przestronna toaleta bez barier, dostępna również dla osób poruszających się na wózku inwalidzkim, z systemem zamkniętym, wyposażona w składany stolik do przewijania niemowląt 
  • Gniazdka elektryczne 230 V z portami USB 5 V 
  • Dedykowana przestrzeń do transportu osób poruszających się na wózkach inwalidzkich 
  • Przestrzeń do transportu wózków dziecięcych i rowerów  
  • Nowoczesny system informacji pasażerskiej, uwzględniający potrzeby wszystkich pasażerów, w tym niewidomych, niedowidzących lub niesłyszących 

Českie Drahy eksploatują już dwuczłonowe spalinowe zespoły trakcyjne Link serii „844” produkowane przez PESA Bydgoszcz i nazwane w Czechach RegioShark. Korzystają z nich pasażerowie w regionach Ústí, Liberec, Karlove Vary, Pilzno, Pardubice i Zlín.

Pesa uzyskała do tej pory 23 homologacje zagraniczne i dostarczyła zagranicznym klientom 253 pociągi oraz 172 tramwaje. Pojazdy Pesa wykorzystują przewoźnicy kolejowi w Niemczech, Włoszech, Czechach, na Litwie, Białorusi i Ukrainie, a tramwajami podróżują mieszkańcy Moskwy, Kijowa, Sofii, rumuńskiego Cluj, węgierskiego Szeged i Kaliningradu. W tej chwili spółka, poza umową z ČD, produkuje elektryczne zespoły trakcyjne dla czeskiego RegioJet, Kolei Dolnośląskich i tramwaje dla Jassy w Rumunii, Sofii, Chorzowa i Torunia.