Od grudnia TLK „Kociewie” zmieni kategorię i będzie obsługiwane składami ED160

Od grudnia TLK „Kociewie” zmieni kategorię i będzie obsługiwane składami ED160

Paulina Matysiak skierowała do ministra infrastruktury zapytała dlaczego trasa pociągu TLK „Kociewie” została skrócona i pomija stację w Kutnie? Poznaliśmy odpowiedź resortu.

Od 4 września 2022 r. wraz z wejściem powakacyjnej korekty rozkładu jazdy mieszkańcy Kutna i okolic stracili możliwość porannego dojazdu do Włocławka, Torunia czy Gdańska około godziny 6:00. Mowa o połączeniu realizowanym dotychczas przez TLK Kociewie (Łódź Kaliska – Gdynia Główna), którego trasa została skrócona i swój bieg będzie zaczynać we Włocławku.

– Stanowi to kłopotliwą sytuację dla podróżujących z Kutna, który jako istotny węzeł kolejowy jest odcinany od połączeń z północą kraju – napisała Paulina Matysiak.

Posłanka zapytała dlaczego trasa pociągu TLK Kociewie została skrócona i pomija stację w Kutnie?

Jak poinformował Andrzej Bittel  Sekretarz Stanu, pociąg TLK „Kociewie” do 5 listopada ma ponownie skróconą trasę z powodu wprowadzenia przez zarządcę infrastruktury PKP Polskie Linie Kolejowe nocnej przerwy w ruchu pomiędzy Łodzią Kaliską i Zgierzem, która związana jest z przebudową dworca Łódź Kaliska oraz torów postojowych w obrębie tej stacji.

– Opisana wyżej przerwa w okresie wakacji była skrócona, a po wakacjach ponownie została wydłużona. Ponadto podkreślić należy, że nadal występują utrudnienia spowodowane kontynuowaniem prac modernizacyjnych na stacji Kutno. Ponadto nocna przerwa technologiczna w Kutnie i konieczność trasowania tuż przed i tuż po przerwie w ruchu pociągów z magistrali Poznań  – Warszaw uniemożliwia przetrasowanie pociągu TLK „Kociewie” – dodał wiceminister.

Na pytanie posłanki jaką inną alternatywę transportową posiadają podróżujący w godzinach porannych, przedstawicie resortu potwierdził, że nie ma pociągu jącego od strony Łodzi w stronę Torunia, wcześniej niż o godzinie 9.

– Pierwsze pociągi Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej kończą bieg w Kutnie, natomiast pociągi Polregio kończą i zaczynają bieg na stacji Kaliskie Kujawskie – stwierdził.

Dodał jednocześnie, że połączenia w relacji Kutno – Włocławek/ Toruń wpisują się w charakter połączeń wojewódzkich, których organizatorem jest marszałek danego województwa, w tym przypadku jest to kwestia porozumienia między Marszałkiem Województwa Kujawsko – Pomorskiego a Marszałkiem Województwa Łódzkiego.

Posłanka zapytała również czy TLK „Kociewie” powróci do Kutna.

– Zgodnie z informacją przekazaną przez PKP Polskie Linie Kolejowe, od 6 listopada 2022 r. ma nastąpić koniec prac na stacji Łódź Kaliska. Możliwe wówczas będzie trasowanie pociągu TLK „Kociewie” w taki sposób, żeby przejechał przez Kutno bez kolizji ruchowej z pociągami do i z Warszawy – odpisał Andrzej Bittel.

Od listopadowej korekty, od 6 listopada 2022 r. pociąg TLK „Kociewie” ma wrócić na  swoją podstawową trasę w relacji Łódź Kaliska – Gdynia Główna.

Warto podkreślić, że według opublikowanego w Portalu Pasażera nowego rozkładu jazdy pociągów obowiązującego od 11 grudnia 2022 r. skład TLK „Kociewie” ma zmienić kategorię na IC i kursować w wydłużonej relacji do stacji Łódź Fabryczna. Połączenia będą obsługiwane przez elektryczne zespoły trakcyjne FLIRT3 ED160.

IC „Kociewie” 1532/3 ma zaplanowany odjazd ze stacji Łódź Fabr. O godzinie 5:34, z Łodzi Kaliskiej o 6:09, z Kutna o 7:09 aby do Włocławka dojechać o 7:40, Torunia o 8:15, Bydgoszczy Gł. o 8:54 aby po zmianie kierunku jazdy wyruszyć o 9:08 i ostatecznie dojechać do Gdańska Gł.  o 10:37, Sopotu o 10:54 a do stacji końcowej o 11:05.

IC „Kociewie” 5132/3 odjedzie ze stacji Gdynia Gł. o 16:58, z Sopotu o 17:07, ze stacji Gdańsk Gł. o 17:24. Do stacji Bydgoszcz Gł. przyjedzie o 18:56 aby o 19:08 n pojechać w dalszą drogę. Z Torunia zaplanowano odjazd o 19:47, z Włocławka o 20:20, do Kutna skład przyjedzie o 20:54 i odjedzie w dalszą podróż o 20:57. Przyjazd do Łodzi Kaliskiej zaplanowano na godz. 21:54, a do stacji końcowej Łódź Fabr. o 22:33.