W styczniu 2024 r. pociągami podróżowało prawie 31,4 mln osób. To wzrost o 6,1% w porównaniu z poprzednim rokiem i najlepszy miesięczny wynik uzyskany w przewozach pasażerskich od stycznia 2012 r.
W pierwszym miesiącu 2024 r. z usług kolei skorzystało prawie 31,4 mln osób, co w zestawieniu rok do roku oznacza wzrost o 1,8 mln (+6,1%) pasażerów. Praca przewozowa wykonana przez pociągi pasażerskie osiągnęła prawie 2 mld pasażerokilometrów i była o ponad 0,1 mld pasażerokilometrów wyższa (+5,8%) niż rok wcześniej. W przypadku pracy eksploatacyjnej, która osiągnęła wartość prawie 17,2 mln pociągokilometrów, był to wzrost o 6,1%. Średnia odległość przejazdu pasażera w styczniu 2024 r. wyniosła 63 km. Podobnie jak przed rokiem.
Styczniowa liczba pasażerów, a także wartość pracy przewozowej i eksploatacyjnej, to najwyższe wyniki odnotowane w tym miesiącu od 2012 r.
Styczeń 2024 r. pod względem liczby pasażerów kolei był nieznacznie lepszy również w porównaniu z grudniem 2023 r. Z usług kolei skorzystało ponad 5,8 tys. osób więcej (+0,02%). W przypadku pracy przewozowej był to spadek wobec grudnia 2023 r. – o ponad 0,1 mld pasażerokilometrów (-6,9%). Wartość wykonanej pracy eksploatacyjnej wzrosła o 0,7 mln pociągokilometrów (+4,3%) w zestawieniu miesiąc do miesiąca. W styczniu 2024 r. przeciętny pasażer kolei podróżował na odległość prawie 5 km mniejszą niż w grudniu 2023 r.
Pierwszy miesiąc 2024 r. przyniósł wzrost liczby pasażerów u większości przewoźników, którzy realizują regularne przewozy pasażerskie. Najwyższa dynamika wzrostu rok do roku była w przypadku Kolei Małopolskich (+52,8%). U większości przewoźników był to najlepszy styczeń od 2012 r. W porównaniu ze styczniem 2023 r. słabszy wynik (o 37,8%) uzyskała Warszawska Kolej Dojazdowa. Z powodu prac budowlanych na stacji Warszawa Zachodnia pociągi przewoźnika kursują w skróconej relacji. Wielu pasażerów korzysta więc z innych środków transportu.
Udział przewoźników malejąco wg liczby pasażerów za styczeń 2024
przewoźnik | liczba pasażerów |
Polregio | 25,30% |
PKP Intercity | 16,85% |
Koleje Mazowieckie | 16,05% |
PKP SKM w Trójmieście | 12,23% |
Koleje Dolnośląskie | 6,04% |
Koleje Śląskie | 5,90% |
Koleje Wielkopolskie | 5,28% |
SKM Warszawa | 4,25% |
Koleje Małopolskie | 3,17% |
Łódzka Kolej Aglomeracyjna | 2,72% |
Warszawska Kolej Dojazdowa | 1,29% |
Arriva RP | 0,76% |
Pozostali/Others | 0,15% |
Udział przewoźników malejąco wg pracy przewozowej za styczeń 2024
przewoźnik | praca przewozowa |
PKP Intercity | 56,62% |
Polregio | 16,76% |
Koleje Mazowieckie | 7,50% |
Koleje Dolnośląskie | 4,31% |
Koleje Śląskie | 3,72% |
PKP SKM w Trójmieście | 3,67% |
Koleje Wielkopolskie | 2,76% |
Łódzka Kolej Aglomeracyjna | 1,29% |
Koleje Małopolskie | 1,17% |
SKM Warszawa | 1,01% |
Pozostali/Others | 0,48% |
Arriva RP | 0,41% |
Warszawska Kolej Dojazdowa | 0,28% |
Udział przewoźników malejąco wg pracy eksploatacyjnej za styczeń 2024
przewoźnik | praca eksploatacyjna |
PKP Intercity | 34,27% |
Polregio | 28,52% |
Koleje Mazowieckie | 10,06% |
Koleje Dolnośląskie | 6,70% |
Koleje Wielkopolskie | 5,49% |
Koleje Śląskie | 4,39% |
Łódzka Kolej Aglomeracyjna | 3,08% |
Koleje Małopolskie | 1,93% |
SKM Warszawa | 1,73% |
PKP SKM w Trójmieście | 1,50% |
Arriva RP | 1,39% |
Warszawska Kolej Dojazdowa | 0,56% |
Pozostali/Others | 0,39% |