Najlepszy styczeń w przewozach pasażerskich od ponad 10 lat

Najlepszy styczeń w przewozach pasażerskich od ponad 10 lat

W styczniu 2024 r. pociągami podróżowało prawie 31,4 mln osób. To wzrost o 6,1% w porównaniu z poprzednim rokiem i najlepszy miesięczny wynik uzyskany w przewozach pasażerskich od stycznia 2012 r.

W pierwszym miesiącu 2024 r. z usług kolei skorzystało prawie 31,4 mln osób, co w zestawieniu rok do roku oznacza wzrost o 1,8 mln (+6,1%) pasażerów. Praca przewozowa wykonana przez pociągi pasażerskie osiągnęła prawie 2 mld pasażerokilometrów i była o ponad 0,1 mld pasażerokilometrów wyższa (+5,8%) niż rok wcześniej. W przypadku pracy eksploatacyjnej, która osiągnęła wartość prawie 17,2 mln pociągokilometrów, był to wzrost o 6,1%. Średnia odległość przejazdu pasażera w styczniu 2024 r. wyniosła 63 km. Podobnie jak przed rokiem.

Styczniowa liczba pasażerów, a także wartość pracy przewozowej i eksploatacyjnej, to najwyższe wyniki odnotowane w tym miesiącu od 2012 r.

Styczeń 2024 r. pod względem liczby pasażerów kolei był nieznacznie lepszy również w porównaniu z grudniem 2023 r. Z usług kolei skorzystało ponad 5,8 tys. osób więcej (+0,02%). W przypadku pracy przewozowej był to spadek wobec grudnia 2023 r. – o ponad 0,1 mld pasażerokilometrów (-6,9%). Wartość wykonanej pracy eksploatacyjnej wzrosła o 0,7 mln pociągokilometrów (+4,3%) w zestawieniu miesiąc do miesiąca. W styczniu 2024 r. przeciętny pasażer kolei podróżował na odległość prawie 5 km mniejszą niż w grudniu 2023 r.

Pierwszy miesiąc 2024 r. przyniósł wzrost liczby pasażerów u większości przewoźników, którzy realizują regularne przewozy pasażerskie. Najwyższa dynamika wzrostu rok do roku była w przypadku Kolei Małopolskich (+52,8%). U większości przewoźników był to najlepszy styczeń od 2012 r. W porównaniu ze styczniem 2023 r. słabszy wynik (o 37,8%) uzyskała Warszawska Kolej Dojazdowa. Z powodu prac budowlanych na stacji Warszawa Zachodnia pociągi przewoźnika kursują w skróconej relacji. Wielu pasażerów korzysta więc z innych środków transportu.

Udział przewoźników malejąco wg liczby pasażerów za styczeń 2024

przewoźnikliczba pasażerów
Polregio25,30%
PKP Intercity16,85%
Koleje Mazowieckie16,05%
PKP SKM w Trójmieście12,23%
Koleje Dolnośląskie6,04%
Koleje Śląskie5,90%
Koleje Wielkopolskie5,28%
SKM Warszawa4,25%
Koleje Małopolskie3,17%
Łódzka Kolej Aglomeracyjna2,72%
Warszawska Kolej Dojazdowa1,29%
Arriva RP0,76%
Pozostali/Others0,15%

Udział przewoźników malejąco wg pracy przewozowej za styczeń 2024

przewoźnikpraca przewozowa
PKP Intercity56,62%
Polregio16,76%
Koleje Mazowieckie7,50%
Koleje Dolnośląskie4,31%
Koleje Śląskie3,72%
PKP SKM w Trójmieście3,67%
Koleje Wielkopolskie2,76%
Łódzka Kolej Aglomeracyjna1,29%
Koleje Małopolskie1,17%
SKM Warszawa1,01%
Pozostali/Others0,48%
Arriva RP0,41%
Warszawska Kolej Dojazdowa0,28%

Udział przewoźników malejąco wg pracy eksploatacyjnej za styczeń 2024

przewoźnikpraca eksploatacyjna
PKP Intercity34,27%
Polregio28,52%
Koleje Mazowieckie10,06%
Koleje Dolnośląskie6,70%
Koleje Wielkopolskie5,49%
Koleje Śląskie4,39%
Łódzka Kolej Aglomeracyjna3,08%
Koleje Małopolskie1,93%
SKM Warszawa1,73%
PKP SKM w Trójmieście1,50%
Arriva RP1,39%
Warszawska Kolej Dojazdowa0,56%
Pozostali/Others0,39%