Lokomotywa wodorowa Pesy Bydgoszcz w drodze do Żmigrodu

Lokomotywa wodorowa Pesy Bydgoszcz w drodze do Żmigrodu

Jak się dowiedzieliśmy wodorowa lokomotywa manewrowa SM42-6Dn-001 pojechała właśnie na testy na tor doświadczalny Instytutu Kolejnictwa w Żmigrodzie.

Skład prowadzony lokomotywą spalinową SM42-7581 pojedzie przez Inowrocław, Mogilno, Poznań, Leszno.

Lokomotywa SM42-6Dn-001 jest manewrową lokomotywą 4-osiową z silnikami trakcyjnymi o mocy 4x180kW.  Została wyposażona w  innowacyjne źródło zasilania, którym jest zero emisyjny napęd wodorowy. Za wytwarzanie energii odpowiedzialne są dwa ogniwa wodorowe wyprodukowane przez firmę Ballard. Ogniwo o mocy 85 kW jest układem wytwarzającym napięcie elektryczne w reakcji chemicznej wodoru z tlenem z powietrza atmosferycznego. Wodór pobierany jest ze zbiorników o łącznej pojemności 175kg. 

Lokomotywa ma zachowaną pierwotną charakterystykę trakcyjną,  więc może ciągną składy do nawet 3200 ton.

Pojazd został również wyposażony w system jazdy autonomicznej, umożliwiający maszyniście jednoosobowe sterowanie radiowe pojazdem w czasie ustawiania składów oraz antykolizyjny system rozpoznawania przeszkód.

Właśnie to rozwiązanie było testowane m.in. w sierpniu, kiedy to Pesa Bydgoszcz opublikował nagranie z pierwszych jazd testowych

Dodajmy, że podczas odbywających się pod koniec września w Berlinie Międzynarodowych Targach Kolejowych Innotrans 2022 PKN ORLEN i PESA podpisały porozumienie, na mocy którego spółki będą w ramach konsorcjum wspólnie przygotowywać dla przewoźników kolejowych ofertę obejmującą dostawy taboru wraz dostawami wodoru i rozwiązaniami umożliwiającymi tankowanie pojazdów.

AKTUALIZACJA

Lokomotywa dojechała na tor doświadczalny Instytutu Kolejnictwa w Żmigrodzie przed godziną 18:00 o czym poinformował sam producent.