Jak się dowiedzieliśmy wodorowa lokomotywa manewrowa SM42-6Dn-001 pojechała właśnie na testy na tor doświadczalny Instytutu Kolejnictwa w Żmigrodzie.
Skład prowadzony lokomotywą spalinową SM42-7581 pojedzie przez Inowrocław, Mogilno, Poznań, Leszno.
Lokomotywa SM42-6Dn-001 jest manewrową lokomotywą 4-osiową z silnikami trakcyjnymi o mocy 4x180kW. Została wyposażona w innowacyjne źródło zasilania, którym jest zero emisyjny napęd wodorowy. Za wytwarzanie energii odpowiedzialne są dwa ogniwa wodorowe wyprodukowane przez firmę Ballard. Ogniwo o mocy 85 kW jest układem wytwarzającym napięcie elektryczne w reakcji chemicznej wodoru z tlenem z powietrza atmosferycznego. Wodór pobierany jest ze zbiorników o łącznej pojemności 175kg.
Lokomotywa ma zachowaną pierwotną charakterystykę trakcyjną, więc może ciągną składy do nawet 3200 ton.
Pojazd został również wyposażony w system jazdy autonomicznej, umożliwiający maszyniście jednoosobowe sterowanie radiowe pojazdem w czasie ustawiania składów oraz antykolizyjny system rozpoznawania przeszkód.
Właśnie to rozwiązanie było testowane m.in. w sierpniu, kiedy to Pesa Bydgoszcz opublikował nagranie z pierwszych jazd testowych
Dodajmy, że podczas odbywających się pod koniec września w Berlinie Międzynarodowych Targach Kolejowych Innotrans 2022 PKN ORLEN i PESA podpisały porozumienie, na mocy którego spółki będą w ramach konsorcjum wspólnie przygotowywać dla przewoźników kolejowych ofertę obejmującą dostawy taboru wraz dostawami wodoru i rozwiązaniami umożliwiającymi tankowanie pojazdów.
AKTUALIZACJA
Lokomotywa dojechała na tor doświadczalny Instytutu Kolejnictwa w Żmigrodzie przed godziną 18:00 o czym poinformował sam producent.
Nasza wodorowa lokomotywa manewrowa SM42-6Dn dotarła wieczorem do Żmigrodu. Rozpoczynamy ostatnie testy na Torze Doświadczalnym Instytutu Kolejnictwa! pracowity początek weekendu 🙂 pic.twitter.com/j6LBDTG1Fm
— pesabydgoszcz (@pesabydgoszcz) October 29, 2022