Zgodnie z zapowiedziany PKP Intercity, dwa nowe elektryczne zespoły trakcyjne FLIRT już dzisiaj pojadą w swoje oficjalne pierwsze kursy. Jako pierwsi będą mogli z nich skorzystać mieszkańcy m.in. Łodzi, Krakowa, Olsztyna, Warszawy, Radomia, Kielc, Mławy i Ciechanowa.
Przypomnijmy, że jednostki w połowie października, ze względu na braki taborowe obsługiwały już połączenie IC „Karłowicz”.
Jak się dowiedzieliśmy dziś kursuje tylko jednostka ED160-021. Rano obsługiwała połączenie IC 13108 „Reymont” relacji Łódź Fabryczna – Kraków Główny, teraz jest w drodze do Olsztyna jako IC „Kolberg” a wieczorem wróci do Krakowa jako IC „Warmia”. Zgodnie z obiegiem, kolejnego dnia (w niedzielę 30 października) powinna obsługiwać połączenie z Krakowa do Olsztyna i z Olsztyna do Łodzi.
Początkowo FLIRTy będą poddane eksploatacji obserwowanej w ruchu pasażerskim do osiągnięcia przebiegu co najmniej 400 000 km łącznie. Pozostałe 10 pojazdów trafi do PKP Intercity najpóźniej w trzecim kwartale przyszłego roku.
Pojazdy zostały wyprodukowane w siedleckiej fabryce Stadler Polska, w ramach kontraktu opiewającego na ponad 1 mld zł brutto. Producent będzie także odpowiadał za utrzymanie techniczne nowej floty przez okres 15 lat.
Jeden zespół trakcyjny oferuje 60 miejsc 1. klasy i blisko 300 miejsc 2. klasy – warto pamiętać, że w elektrycznych składach trakcyjnych nie ma możliwości podróżowania bez rezerwacji miejsca siedzącego. W tych pociągach podróżni mogą zakupić bilet z miejscem w Strefie Ciszy, która obowiązują od 4 września także w pojazdach FLIRT i PESADart, kursujących w ramach kategorii InterCity. Miejsca w Strefie Ciszy nie są dodatkowo płatne, a chętnym zapewnią podroż w spokojnej i cichej atmosferze z możliwością nauki, pracy czy relaksu przy książce.
W nowych zespołach trakcyjnych pasażerowie skorzystają z licznych udogodnień, m.in. klimatyzacji, gniazdek elektrycznych, wzmacniaczy sygnału GSM/LTE, bezprzewodowego internetu.