Koleje Mazowieckie kupią 22 nowe pociągi

Koleje Mazowieckie kupią 22 nowe pociągi

Dobra informacja dla pasażerów Kolei Mazowieckich. W ciągu najbliższych czterech lat spółka, której właścicielem jest samorząd województwa mazowieckiego, pozyska 22 nowe dwuczłonowe elektryczne zespoły trakcyjne, w tym 6 pojazdów elektryczno-akumulatorowych wraz ze szkoleniem personelu i serwisem.

Na ten cel w budżecie województwa zarezerwowano blisko 740 mln zł.

Koleje Mazowieckie kupią 22 nowe pociągi. Taką decyzję podjęli radni województwa mazowieckiego. 16 składów dwuczłonowych elektrycznych zespołów trakcyjnych i 6 elektryczno-akumulatorowych pojazdów zasili park taborowy spółki. Ponadto w ramach umowy pociągi będą serwisowane.

Obecnie spółka posiada 320 pojazdów, z czego ponad połowa to pojazdy zmodernizowane w różnym zakresie. A to nie koniec inwestycji taborowych.

Nowe pojazdy będą ekologiczne i energooszczędne, pozwolą na zwiększenie częstotliwości kursowania pociągów na Mazowszu. Dwuczłonowe ezt będą obsługiwać połączenia m.in. do Radomia, Warszawy, Warki czy Dęblina. Z kolei pojazdy elektryczno-akumulatorowe pojadą do Tłuszcza, Ostrołęki, Chorzeli, Płocka i Nasielska – zaznaczył marszałek Adam Struzik.

Jak zauważa wicemarszałek Wiesław Raboszuk spółka Koleje Mazowieckie od lat modernizuje swoje składy i kupuje nowe, dodatkowe pojazdy.

Pomagają w tym zarówno środki z budżetu województwa, jak i z Unii Europejskiej. Za chwilę ruszy przetarg na 28 nowych pojazdów. To kolejne duże zamówienie w ciągu ostatnich kilku lat. Nowe składy pojawią się na tzw. liniach radomskich oraz będą obsługiwać połączenia planowane do realizacji w ramach projektów Kolej+, czyli Sokołów Podlaski — Siedlce, Małkinia — Ostrów Mazowiecka, Kozienice — Dobieszyn – dodał Raboszuk.

Robert Stępień, prezes zarządu Kolei Mazowieckich przypomniał, że w 2005 r., z chwilą rozpoczęcia działalności przewozowej, Koleje Mazowieckie dysponowały 184 sztukami wysłużonych elektrycznych zespołów trakcyjnych EN57, które były dzierżawione, w ramach zorganizowanej części przedsiębiorstwa, od „PKP Przewozy Regionalne” sp. z o.o.

Przez ten czas sukcesywnie inwestowaliśmy zarówno w modernizację starszych pojazdów, jak i w zakup tych nowoczesnych. Było to możliwe dzięki środkom z Unii Europejskiej, a także wsparciu finansowemu z budżetu województwa mazowieckiego. Obecnie jesteśmy jednym z najnowocześniejszych przewoźników regionalnych w kraju. Cieszę się, że już w niedalekiej perspektywie na mazowieckie tory wyjadą kolejne nowoczesne pociągi – stwierdził Stępień.

Nowoczesne pociągi na kolejnych liniach Potrzeby taborowe są duże. Jak zauważa przewodnicząca sejmikowej Komisji Rozwoju Gospodarczego, Infrastruktury i Przeciwdziałania Bezrobociu Anna Brzezińska, niezmiernie ważne jest to, żeby transport kolejowy na Mazowszu był bezpieczny i komfortowy dla pasażerów.

Informacja o 740 mln zł na nowe pociągi Kolei Mazowieckich bardzo cieszy. Potrzeby taborowe są duże, ale samorząd województwa stara się je systematycznie zaspokajać.

Pojazdy mają być klimatyzowane, wyposażone m.in. w bezprzewodowy dostęp do internetu. Będą posiadać wewnętrzny i zewnętrzny monitoring, platformę dla osób z niepełnosprawnościami, mocowania wózków inwalidzkich, dziecięcych i rowerów, toalety z obiegiem zamkniętym i interkom umożliwiający kontakt pasażera z maszynistą w sytuacji awaryjnej. W ezt znajdą się też systemy audiowizualne ułatwiające korzystanie z transportu osobom niedosłyszącym i słabowidzącym.

Samorząd województwa mazowieckiego nie wyklucza ubiegania się o środki w ramach Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększenia Odporności (KPO).