Koleje Łotewskie podsumowały 2023 r.

Koleje Łotewskie podsumowały 2023 r.

W 2023 r. liczba pasażerów kolei łotewskich nadal sukcesywnie rosła, stopniowo zbliżając się do poziomu sprzed pandemii. Odwrotny trend zanotowano w przewozach towarowych, gdzie odnotowano spadek o ponad 25%.

W 2023 r. wpływ wydarzeń geopolitycznych na sektor transportu towarowego nadal się pogłębiał, a LDz, podobnie jak inne firmy z tego sektora na arenie międzynarodowej, przechodzi obecnie dynamiczny i trudny okres. Kilka lat temu stało się jasne, że historyczne pozycjonowanie LDz uległo zmianie – ponieważ wolumeny ładunków stopniowo spadały, teraz nasz priorytetowy cel działalności już całkowicie się zmienił, naszym celem jest stać się nowoczesnym deweloperem infrastruktury pasażerskiej, jednocześnie kontynuując pracę nad rozwojem nowych usług, rozwojem transportu towarowego dla łotewskich rolników i innych lokalnych producentów. Potwierdzeniem zmian jest osiągnięty w ubiegłym roku sukces w rozszerzeniu działalności poza granice Łotwy na poziomie Grupy – LDZ CARGO z sukcesem rozpoczął działalność w Estonii, a także zrealizowano pierwszy transport na Litwie. Inne spółki naszej Grupy szczególnie aktywnie pracowały w ciągu ostatniego roku nad promowaniem świadczenia swoich usług zarówno w krajach bałtyckich, jak i poza nimi, udało się już pozyskać znaczne wolumeny ładunków w krajach Azji Środkowej, współpraca z partnerami na Ukrainie, w Polsce i innych krajach jest z powodzeniem realizowana i rozwijana – powiedział Rinalds Pļavnieks, Prezes Zarządu SJSC „Latvijas dzelzceļš”.

Wzrost liczby pasażerów

W 2023 r. pociągami podróżowało 17 mln pasażerów, czyli o 8,9% więcej niż w roku poprzednim. Jednocześnie, w wyniku sytuacji geopolitycznej i związanych z nią czynników, w ubiegłym roku zmniejszył się wolumen przewozów towarowych przez infrastrukturę kolejową i zmniejszył się on o 27,6% w skali roku.

Wpływ wydarzeń geopolitycznych na sektor transportowy

W ciągu ostatniego roku na działalność SJSC „Latvijas dzelzceļš” i jej spółek zależnych nadal wpływały czynniki zewnętrzne – wraz z rozszerzeniem sankcji sektorowych wobec Rosji i Białorusi nadal zmniejszał się wolumen przewozów towarowych przez infrastrukturę kolejową. W 2023 r. przewieziono łącznie 15,6 mln ton ładunków, czyli o 5,95 mln ton, czyli o 27,6% mniej niż w 2022 r.. Największy udział w przewozach towarowych odnotowano w przewozach importowych, które stanowiły 61,6% przewozów ogółem.

Jednym z najważniejszych wskaźników efektywności SJSC „Latvijas dzelzceļš” jest liczba kilometrów przejechanych przez pociągi, która jest podstawą do obliczenia opłaty infrastrukturalnej i określa zużycie infrastruktury.

Praca eksploatacyjna

W 2023 r ogólna liczba przejechanych kilometrów pociągów wyniosła 9,77 miliona kilometrów, co oznacza spadek o 9,1% w porównaniu z 2022 r.,  z czego  w ruchu towarowym nastąpił spadek o 27,7%, podczas gdy w przewozach pasażerskich odnotowano wzrost o 4,1%. Po infrastrukturze LDz w 2023 r. wykonano ogółem 3,22 mln pockm w przewozach towarowych i 6,54 mln pockm w przewozach pasażerskich.

Zmiany w grupie przetransportowanych towarów

W 2023 r. zmiany zaszły również w segmencie przewiezionych ładunków – w ubiegłym roku największy udział w przewozach – 36,7% – miały produkty zbożowe, a następnie segment produktów naftowych, stanowiący 17% wolumenów ogółem. Znaczne ograniczenie odnotowano w transporcie węgla, który w ubiegłym roku stanowił 10,7% wolumenu przewozów. Tymczasem udział drewna i jego produktów w ubiegłym roku wyniósł 2,7%.

Dywersyfikacja przychodów  i rozwój nowych usług

Większość przychodów Grupy LDz pochodzi od LDz Cargo, która jest jedną z najważniejszych firm transportowo-logistycznych na Łotwie. Aby zwiększyć wolumen przewożonych ładunków i zdywersyfikować segmenty przewozów, w styczniu 2023 r. spółka rozpoczęła przewozy towarów na terytorium Estonii, a w czerwcu otworzyła w tym kraju filię.

Przez cały 2023 r. spółka LDz Cargo kontynuowała prace nad pozyskaniem nowych klientów i rozwojem nowych tras na terenie Estonii, a łącznie w 2023 roku spółka przewiozła na terytorium Estonii 384 tys. ton ładunków krajowych i tranzytowych.

Pod koniec ubiegłego r. przewoźnik zawarł umowę z LTG Infra na wykorzystanie litewskiej publicznej infrastruktury kolejowej do rozwoju swojej działalności również w tym kraju.

Również spółka zależna LDz ritošā sastāva serviss nadal promowała świadczenie swoich usług zarówno w krajach bałtyckich, jak i w innych krajach. Aktywnie rozwijano współpracę z klientami zagranicznymi i partnerami kooperacyjnymi, a także z powodzeniem pozyskiwano nowych klientów zagranicznych do wykonywania napraw taboru kolejowego.

Z kolei przychody spółki LDZ Logistics kształtują się ze świadczenia usług transportowo-spedycyjnych, a ta spółka Grupy w ubiegłym roku rozwinęła współpracę z klientami, którzy potrzebują transportu z Unii Europejskiej i innych krajów przez Łotwę jako kraj tranzytowy, oferując szeroki zakres usług z różnymi rodzajami: transport drogowy, morski, kolejowy, prace przeładunkowe.

LDZ Logistics aktywnie działa również na rzecz rozwoju bezpośredniej działalności handlowej oraz świadczenia usług o wysokiej wartości dodanej, m.in. poprzez rozwój pełnego zakresu usług 3PL, a w 2023 r. przewozy kontenerowe przekroczyły 15 000 TEU.

Spółka „LDZ apsardze” w 2023 r. kontynuowała rozwijanie oferowanych usług ochrony technicznej oraz oferowała klientom szeroki zakres usług ochrony i bezpieczeństwa przeciwpożarowego. Aktywnie uczestnicząc w różnych przetargach na usługi ochronne, „LDZ apsardze” pozyskała nowych klientów spoza Grupy LDz.

W 2023 r. SJSC „Latvijas dzelzceļš” kontynuowała prace nad promowaniem efektywności działań firmy poprzez przegląd procesów biznesowych, organizacyjnych i technologicznych w celu zwiększenia efektywności działalności gospodarczej i obniżenia kosztów, a także promowania konkurencyjności i zrównoważonego funkcjonowania firmy.

Średnia liczba pracowników SJSC „Latvijas dzelzceļš” w 2023 r. wyniosła 3 945 pracowników, podczas gdy cała Grupa LDz zatrudniała średnio 6 219 pracowników w 2023 r.

W 2023 r. obrót netto SJSC „Latvijas dzelzceļš” wyniósł 165,41 mln euro, czyli o 12,25 mln euro lub o 8% więcej niż w 2022 r., ale wynik działalności gospodarczej w 2023 r. wynosi 0.

Inwestycje w infrastrukturę

Pomimo spadku wolumenu przewozów towarowych, Grupa LDz kontynuuje zapewnianie wysokiej jakości infrastruktury i usług oraz odpowiedni poziom bezpieczeństwa, a łączna kwota inwestycji kapitałowych Grupy w 2023 r. wyniosła 72 mln euro, z czego 51,3 mln euro zainwestowano w rozwój infrastruktury, 15,9 mln euro – w renowację, ale 3,85 mln euro zainwestowano w odnowienie środków trwałych oraz inwestycje niematerialne i prawne LDz Cargo, w modernizacjach i zakupach.

W 2023 r. LDz kontynuowała aktywne prace nad znaczącymi projektami modernizacji infrastruktury, a projekt „Modernizacja odcinka węzła kolejowego w Rydga – Mangaļi – Ziemeļblāzma” został w pełni zakończony.

Jednocześnie sytuacja geopolityczna, koordynacja rozwiązań technicznych z podmiotami trzecimi, a także inne nieprzewidywalne okoliczności miały wpływ na dotrzymanie terminów budowy w projektach „Modernizacja kolejowej infrastruktury pasażerskiej” oraz „Modernizacja infrastruktury kolejowej w celu zwiększenia prędkości ruchu pociągów”. Z tego powodu umowy w ramach projektów zostały przedłużone, a projekty zostały przesunięte między dwoma okresami planowania funduszy UE, tj. okresami planowania 2014-2020 i 2021-2027.

Plany na przyszłość

Grupa LDz kontynuuje pracę nad najważniejszymi priorytetami operacyjnymi – zapewnienie jakościowej infrastruktury, jednocześnie znacząco poszerzając istniejące obszary działalności – rozwijając nowe usługi, zwiększając efektywność usług infrastrukturalnych i przyciągając wolumeny ładunków do korytarza tranzytowego Łotwy.

Nadrzędnymi priorytetami i celami koncernu LDz na rok 2024 są zwiększenie znacząco efektywności operacyjnej przedsiębiorstwa i przywrócenie oraz umocnienie równowagi finansowej, wprowadzenie i stabilizacja nowo opracowanych procesów organizacyjnych i technologicznych. Ponadto LDz nadal aktywnie pracuje nad zapewnieniem potrzeb infrastruktury kolejowej dla pasażerów oraz dba o promowanie bezpieczeństwa na i przy torach.