Czy połączenia pasażerskie wrócą na linię Rawicz – Kobylin?

Czy połączenia pasażerskie wrócą na linię Rawicz – Kobylin?

Poseł Wiesław Szczepański  skierował do Ministerstwa Infrastruktury interpelację w sprawie możliwości przywrócenia połączenia kolejowego dla ruchu pasażerskiego na linii kolejowej nr 362 między Rawiczem a Kobylinem. Poseł chce także wiedzieć jakie działania musiałyby podjąć samorządy w tym zakresie?

W swojej interpelacji poseł napisał, że zwracają się do niego mieszkańcy powiatu rawickiego i krotoszyńskiego w Wielkopolsce, którym leży na sercu potrzeba walki z wykluczeniem komunikacyjnym.

– Konsekwencją przywrócenia ruchu kolejowego między Rawiczem a Kobylinem będzie włączenie ponownie części mieszkańców gmin na której leży linia do mapy transportowej kraju. Mieszkańcy Rawicza mieliby łatwiejszy dojazd do Ostrowa Wielkopolskiego i Kalisza – pisze Wiesław Szczepański. – Z uzyskanych przeze mnie informacji wynika, że PKP PLK SA nie jest zainteresowana przywróceniem tego połączenia w odróżnieniu do samorządów gmin – dodaje poseł Szczepański.

Andrzej Bittel odpowiadając na interpelację posła Szczepańskiego zaznaczył, że obecnie linia kolejowa nr 362 na odcinku Kobylin – Rawicz posiada status linii nieeksploatowanej. 

– Na podstawie zawartego porozumienia pomiędzy PKP PLK  a Pfeifer & Langen Polska S.A. na odcinku Rawicz – Miejska Górka realizowane są jedynie przewozy towarowe do cukrowni – dodał Bittel.

Wiceminister odpowiedzialny za kolej wyjaśnił, że spółka PKP PLK  prowadzi obecnie prace planistyczne, związane z nową perspektywą finansową UE na lata 2021 – 2027, których efektem będzie wypracowanie listy projektów kolejowych, najbardziej korzystnych dla funkcjonowania transportu kolejowego.

– W toku prowadzenia prac, Samorząd Województwa Wielkopolskiego, jako organizator przewozów pasażerskich na tym terenie, którego stanowisko ma kluczowe znaczenie w procesie planowania inwestycji na liniach regionalnych, nie zgłosił propozycji rewitalizacji linii kolejowej nr 362 – informuje minister Bittel.

Aby podjąć działania zmierzające do przeprowadzenia rewitalizacji linii nr 362, kluczowe jest stanowisko samorządu województwa wielkopolskiego.

– Władze województwa powinny określić czy byłaby zainteresowana uruchomieniem przewozów pasażerskich, a w konsekwencji budową peronów i dostosowaniem infrastruktury linii do wymaganego standardu. W przypadku wyrażenia takiej woli wskazane byłoby, aby źródłem finansowania przedmiotowej inwestycji były środki dedykowane liniom o charakterze regionalnym, tj. Regionalny Program Operacyjny – dodał wiceminister infrastruktury.

Jak zwraca uwagę minister Bittel, niezależnie od środków, jakie miałyby zostać przeznaczone na rewitalizację, konieczne jest w pierwszej kolejności przeanalizowanie inwestycji w aspekcie efektywności ekonomicznej.