5 mld zł na modernizację linii z Wejherowa do Słupska?

5 mld zł na modernizację linii z Wejherowa do Słupska?

Poseł Zbigniew Konwiński skierował interpelacje do Ministerstwa Infrastruktury ws. modernizacji i wybudowaniu dodatkowego toru linii kolejowej 202 na odcinku Słupsk – Wejherowo. Jak poinformował minister Andrzej Bittel prace mogą kosztować nawet 5 mld zł.

W swojej interpelacji poseł Konwiński przypomniał słowa prezesa PKP PLK , który zapowiadał w styczniu 2018 r., że podróż na trasie z Gdyni do Słupska skróci się o kwadrans, z 1 godz i 8 min. do ok. 53 min. Z kolei wojewoda pomorski pan Dariusz Drelich podkreślał wówczas, że mieszkańcy regionu dziesiątki lat czekali, by połączenie ze Słupskiem stało się drożne. Dlatego też poseł zapytał na jakim etapie jest renowacja linii kolejowej nr 202 na odcinku Słupsk–Wejherowo oraz kiedy wyremontowana trasa  zostanie oddana do użytku?

W odpowiedzi ministra Andrzeja Bittela na interpelację posła Konwińskiego czytamy ,że projekt pn. „Prace na linii kolejowej nr 202 na odcinku  Gdynia Chylonia – Słupsk” znajduje się obecnie na etapie opracowywania dokumentacji projektowej. Wartość projektu przygotowawczego ujętego  w obowiązującym Krajowym Programie  Kolejowym do 2023  roku wynosi 96,5 mln zł. Projekt ten uwzględnia koszt wykonania dokumentacji projektowej oraz realizację umów przyłączeniowych dla zasilania energii trakcyjnej.

Jednocześnie minister odpowiedzialny za kolej poinformował, że rozpoczęcie  robót będzie możliwe po zakończeniu etapu projektowego oraz uzyskaniu zapewnienia finansowania, niezbędnych decyzji administracyjnych, uwzględnieniu warunków eksploatacyjnych i możliwości prowadzenia robót, tj. m.in. organizacji zamknięć torowych i tras objazdowych.

Minister nie odpowiedział wprost kiedy wyremontowana trasa zostanie oddana do użytku. Ministerstwo zakłada jedynie, że po zakończeniu procesu projektowego, w miarę dostępności środków finansowych rozpoczęte zostaną roboty budowlane w ramach obecnej perspektywy finansowej.

– Zasadnicza część prac budowlanych realizowana będzie po 2020 r., przy wykorzystaniu środków obecnej perspektywy finansowej oraz środków perspektywy finansowej 2021 – 2027, przy założeniu wystarczającej alokacji środków – informuje minister Bittel.

Minister podkreśla jednocześnie, że PKP Polskie Linie Kolejowe obecnie prowadzą prace planistyczne związane z nową perspektywą finansową na lata 2021-2027. Ich zakładanym efektem będzie lista projektów inwestycyjnych planowanych do realizacji w kolejnych latach.

– Po zakończeniu prac wskazane zostaną te projekty, które na podstawie analiz najlepiej wpisują się w sieciowy charakter transportu kolejowego, a tym samym mogą istotnie przyczynić się do zwiększenia liczby pasażerów oraz ładunków – dodaje.

Projekt pn. Prace na linii kolejowej nr 202 na odcinku Gdynia Chylonia – Słupsk – etap II, znajduje się na liście proponowanych projektów podstawowych planowanych do realizacji w ramach nowej perspektywy finansowej.

– Niezbędne środki, które będą potrzebne na realizację wskazanego poniżej zakresu robót, wg wstępnego szacunku wynoszą 5,01 mld zł, w tym dla odcinka Gdynia Chylonia – Lębork – 2,32 mld  zł, natomiast dla odcinka Lębork– Słupsk (ze stacją Słupsk)- 2,69 mld zł – wylicza Andrzej Bittel, wiceminister infrastruktury.