Cz. Warsewicz: rozwój kolejowego transportu towarowego musi być ukierunkowany na intermodal

Cz. Warsewicz: rozwój kolejowego transportu towarowego musi być ukierunkowany na intermodal

W ramach Debaty „Stan i potrzeby rozwojowe kolei w Polsce” zorganizowanej przez Stowarzyszenie Ekspertów i Menedżerów Transportu Szynowego głos zabrał Czesław Warsewicz prezes PKP Cargo, w ocenie którego zwiększanie przewozów kontenerów ma wypełniać lukę po zmniejszających się przewozach węgla kamiennego.

Jak czytamy w wypowiedzi Czesława Warsewicza w ramach Debaty „Stan i potrzeby rozwojowe kolei w Polsce”, Polska leży na skrzyżowaniu ważnych międzynarodowych szlaków handlowych. Spośród dziewięciu paneuropejskich szlaków sieci TEN-T, aż trzy przebiegają przez nasz kraj: jeden od Morza Bałtyckiego do Morza Adriatyckiego, drugi – od Bałtyku do Morza Północnego, a trzeci od Terespola i Małaszewicz do Adriatyku (port Koper). Co też jest ważne, Polska jest krajem granicznym UE, gdzie styka się kolej normalnotorowa z szerokotorową, a przygraniczne Małaszewicze są z tego powodu najważniejszym europejskim punktem na trasie Nowego Jedwabnego Szlaku.

– Wyzwaniem dla nas jest to, aby Polska stała się krajem bardziej konkurencyjnym dla operatorów logistycznych, aby przez nasz kraj przepływał jeszcze większy potok ładunków i żeby były one u nas obsługiwane, a jak najmniej powinno być przewożonych do innych państw tylko na zasadzie tranzytu – pisze Czesław Warsewicz, prezes PKP Cargo.

Według Warsewicza, kolej towarowa w Polsce potrzebuje swego rodzaju restrukturyzacji, musi się przygotować na to, że stopniowo będzie spadać podaż węgla skoro nasza energetyka ma być poddana procesowi dekarbonizacji. Do 2050 roku mają zostać zamknięte ostatnie kopalnie, a trzeba mieć świadomość, że obecnie węgiel to między 30% a 40% wszystkich ładunków wożonych pociągami. Kolej musi je czymś zastąpić. Pod znakiem zapytania stoi też przyszłość przewozów rud i gotowych wyrobów metalowych

– Jeśli nie zmienią się tendencje w europejskiej gospodarce, to może dojść do znacznego ograniczenia działalności przemysłu stalowego w UE i dalszego spadku popytu na usługi kolei ze strony hutnictwa. Tę lukę również trzeba wypełnić -dodaje prezes PKP Cargo

W ocenie Czesława Warsewicza kolej w Polsce musi nastawić się na rozwijanie przewozów intermodalnych, wykonywanie usług logistycznych, gdyż to są segmenty rynku, które na pewno będą się w kolejnych latach i dekadach rozwijać.

– Polska kolej powinna zmierzać ku modelowi istniejącemu w Europie zachodniej, gdzie przewozy intermodalne stanowią co najmniej 50% rynku (często nawet więcej niż 70%), a u nas jest to około 10% – zaznacza Warsewicz

Jak to osiągnąć? Warszewicz wylicza, że potrzebne są odpowiednie działania prawne, organizacyjne, przez inwestycje infrastrukturalne i taborowe, które będą wspierały rozwój segmentu intermodalnego w Polsce i przejęcia przez nasz kraj roli hubu logistycznego dla Europy.

– Rozwój kolejowego transportu towarowego musi być ukierunkowany w Polsce na intermodal, gdyż takie są realia rynkowe. Tak się szczęśliwie złożyło, że procesowi dekarbonizacji gospodarki towarzyszy jej konteneryzacja. Kolej może więc w miarę szybko zmienić swój charakter – zaznacza prezes PKP Cargo – W Grupie PKP CARGO ten proces już się dokonuje, bo jeszcze kilka lat temu segment intermodalny zapewniał nam około 5% pracy przewozowej, a w roku 2020 osiągnęliśmy pułap około 20%. – dodaje.

Czesław Warsewicz uważa, że Polska kolej wymaga zmian w systemie prawnym, aby jak najwięcej ładunków trafiało na tory.

– Celem UE jest to, żeby w 2030 roku 30% towarów  było wożonych pociągami. W Polsce ten wskaźnik wynosi około 11-12%, więc osiągnięcie współczynnika 30% w niecałe 10 lat wydawać się może mało realne, ale trzeba do niego dążyć – podsumowuje Warsewicz.

Z całą wypowiedzią Czesława Warsewicza, prezesa PKP Cargo można zapoznać się na stronie Stowarzyszenia Ekspertów i Menedżerów Transportu Szynowego.