Czeskie Koleje negocjują zakup czterech wielosystemowych lokomotyw elektrycznych Siemens Taurus, które są obecnie użytkowane przez innego przewoźnika. Pojazdy posiadają europejskie zabezpieczenia ETCS i są dopuszczone do eksploatacji w Czechach i krajach ościennych. Zamiar zakupu tych pojazdów został zaakceptowany przez zarząd i Radę Nadzorczą przewoźnika.
– Jest to zgodne z naszą strategią odnawiania floty, w ramach której kupujemy najnowocześniejsze pojazdy. W ten sposób umacniamy naszą pozycję w międzynarodowym transporcie dalekobieżnym. Republika Czeska planuje również duże inwestycje w rozwój infrastruktury i związany z tym wzrost prędkości oraz wprowadzenie jednolitego europejskiego systemu bezpieczeństwa. Dlatego chcielibyśmy skorzystać z możliwości wygodnego zakupu tych pojazdów o prędkości 230 km/h, które są już wyposażone w część pokładową ETCS – wyjaśnia Ivan Bednárik, prezes zarządu i dyrektor generalny České dráhy. – Taurus mogą być również rozwiązaniem zapasowym dla nowych pociągów, na przykład do Niemiec – dodał Bednárik.
Przewoźnik liczy na ich ewentualne rozmieszczenie na dalekobieżnej linii Ex4 z Bogumina przez Ostrawę i Břeclav do Wiednia i Grazu.
– Uzupełnieniem lokomotyw na tej trasie byłyby dwa pojazdy tego samego typu, które nabyliśmy w sierpniu 2019 r. Wyraźną zaletą jest to, że pojazdy te mają już tranzyt za granicę, a zatem w przypadku połączeń międzypaństwowych nie będzie konieczna zmiana lokomotywy. Z operacyjnego punktu widzenia fakt ten eliminuje ryzyko ewentualnego wydłużenia czasu jazdy. Przewidujemy, że umowa kupna i dostawa pojazdów może zostać podpisana w najbliższych miesiącach – podsumowuje Jiří Ješeta, członek zarządu i zastępca dyrektora generalnego ČD ds. Handlu.
Wszystkie cztery wielosystemowe lokomotywy elektryczne serii 1216 Taurus (ES64U4), które zostałyby przejęte przez ČD są dopuszczoną do eksploatacji w Czechach, Austrii, Niemczech i na Węgrzech. Ponadto na Słowacji można eksploatować dwie lokomotywy. Pojazdy są wyposażone w część pokładową ETCS i są gotowe do użycia w transporcie pasażerskim bez konieczności dalszych modyfikacji. Ich maksymalna prędkość wynosi 230 km/h.