Katowice przejęły od CTL Maczki-Bór grunty po kolei piaskowej

Katowice przejęły od CTL Maczki-Bór grunty po kolei piaskowej

Podpisano akt notarialny w sprawie przejęcia przez Katowice gruntów po kolei piaskowej, należących do Spółki CTL Maczki-Bór. Umożliwi to powstanie drogi rowerowej o parametrach velostrady od Giszowca w kierunku Centrum Przesiadkowego Brynów, z jednoczesnym połączeniem z terenami  Katowickiego Parku Leśnego.

– W Katowicach od wielu lat stawiamy na rozwój infrastruktury rowerowej, a same rowery traktujemy nie tylko jako sposób rekreacji, ale także jako środek transportu. Pod koniec 2020 roku mieliśmy w Katowicach blisko 180 km tras, w tym roku powstanie ponad 13 km kolejnych, a docelowym planem jest połączenie wszystkich dzielnic miasta komfortowymi drogami rowerowymi z centrum. Dlatego bardzo się cieszę, że dziś finalizujemy nasze starania dotyczące przejęcia terenów po dawnej kolei piaskowej. Dzięki temu w Katowicach będzie mogła powstać droga o parametrach velostrady,  wpisująca się w naszą politykę zrównoważonego transportu i będzie służyła wszystkim tym, którzy chętnie spędzają czas wolny na rowerach – mówi Marcin Krupa, prezydent Katowic.

Akt notarialny w sprawie przejęcia gruntów po kolei piaskowej podpisali Marcin Krupa, prezydent Katowic i Sławomir Rzepecki, Prezes Zarządu CTL Maczki-Bór. Umowa dotyczy sprzedaży działek na rzecz miasta Katowice o łącznej powierzchni 5,7 ha za kwotę 591 668,09 złotych. Grunty podlegające sprzedaży znajdują  się w zarządzie Spółki CTL Maczki-Bór S.A., należącej od 2001 r. do Grupy CTL Logistics. Dawny podmiot o nazwie Kopalnia Maczki-Bór Sp. z o.o. z Sosnowca, aktualnie Spółka CTL Maczki-Bór, powstał z Przedsiębiorstwa Materiałów Podsadzkowych Przemysłu Węglowego w Katowicach. Do majątku Spółki należało m.in. 1000 ha gruntów, w tym tereny zabudowane piaskową linią kolejową o długości ok. 130 km.

– Finalizujemy dzisiaj prowadzone przez ostatnie miesiące negocjacje dotyczące sprzedaży gruntów pokolejowych położonych w Katowicach, które pomogą zrealizować miastu plany przyjaznej dla rowerów infrastruktury. To tereny po zlikwidowanej piaskowej linii kolejowej, które tworzyły sieć linii kolejowych biegnących wzdłuż Zabrza poprzez Rudę Śląską, Chorzów, Katowice, Mysłowice, Jaworzno, Sosnowiec oraz Imielin i Lędziny. Infrastruktura kolejowa spełniała istotną dla regionu funkcję komunikacyjną, umożliwiając transport piasku podsadzkowego pomiędzy działającymi na Śląsku kopalniami węgla kamiennego a kopalnią piasku Maczki-Bór. Teraz ten teren będzie spełniał również funkcję komunikacyjną, ale już w zupełnie innym wymiarze – mówi Sławomir Rzepecki, Prezes Zarządu CTL Maczki-Bór.

Velostrada będzie fragmentem planowanego połączenia dzielnicy Giszowiec z Centrum Przesiadkowym „Brynów” o łącznej długości ok. 5,3 km. Większość tego odcinka, bo ok. 4,2 km stanowić będzie droga rowerowa o podwyższonych parametrach, która ma być wykonana w śladzie dawnej kolei piaskowej na odcinku od ul. Kolistej do włączenia w ul. Huberta. Powstanie wygodne i bezpieczne połączenie rowerowe, jak i dla pieszych (równolegle do velostrady planowany jest chodnik i obiekty małej architektury), które umożliwi szybki dostęp do węzła przesiadkowego. Dzięki temu będzie też możliwość wykorzystania tego terenu dla przejazdów z Giszowca i Nikiszowca do rekreacyjnych obszarów Katowickiego Parku Leśnego.

Przetarg na projekt drogi rowerowej ma zostać ogłoszony w drugim kwartale tego roku. Termin wykonania projektu wraz ze złożeniem wniosku o wydanie decyzji administracyjnej zezwalającej na realizację szacuje się na dziewięć miesięcy od dnia podpisania umowy. Budowa może więc ruszyć w połowie 2022 roku.