Podczas sesji rady miasta Gorzowa Wlkp. miejscy radni przyjęli stanowisko ws. kluczowych inwestycji kolejowych na terenie województwa lubuskiego. Popierają m.in. elektryfikację linii nr 203.
W stanowisku z 31 stycznia 2024 r. czytamy: „Rada Miasta Gorzowa Wielkopolskiego zwraca się do Premiera Rządu RP z apelem o podjęcie decyzji dotyczących rozpoczęcia prac nad modernizacją infrastruktury kolejowej w północnej części województwa lubuskiego. Obecne problemy komunikacyjne na kolei w północnej części województwa lubuskiego znacząco utrudniają codzienne funkcjonowanie Lubuszan. Brak połączeń i duże opóźnienia pociągów, ich awarie uniemożliwiają dotarcie na czas do pracy i szkół”.
Najważniejsze zadania do realizacji wymienione w stanowisku radnych to:
- modernizacja i elektryfikacja linii kolejowej nr 203 na odcinku Kostrzyn nad Odrą-Gorzów Wlkp.-Krzyż,
- elektryfikacja linii komunikacyjnej składającej się z linii kolejowych nr 367, 363, 368 i 415 z Gorzowa Wlkp. Strefa Ekonomiczna do Poznania przez Skwierzynę i Międzychód, które zostały ujęte w programie Uzupełnienia Lokalnej Regionalnej Infrastruktury Kolejowej Kolej Plus.
Gorzowscy radni dodali również, że elektryfikacja umożliwi uruchomienie szybkich połączeń regionalnych i międzymiastowych oraz kursów transgranicznych do Berlina.
Pełna treść stanowiska:
Stanowisko Rady Miasta Gorzowa Wielkopolskiego
z dnia 31 stycznia 2024 r.
w sprawie podjęcia przez Rząd RP działań zmierzających do elektryfikacji linii kolejowych
Rada Miasta Gorzowa Wielkopolskiego zwraca się do Premiera Rządu RP z apelem o podjęcie decyzji dotyczących rozpoczęcia prac nad modernizacją infrastruktury kolejowej w północnej części województwa lubuskiego.
Obecne problemy komunikacyjne na kolei w północnej części województwa lubuskiego znacząco utrudniają codzienne funkcjonowanie Lubuszan. Brak połączeń i duże opóźnienia pociągów, ich awarie uniemożliwiają dotarcie na czas do pracy i szkół.
Dlatego za kluczowe wyzwania uważamy:
- modernizację i elektryfikację linii kolejowej nr 203 na odcinku Kostrzyn nad Odrą – Gorzów Wlkp. – Krzyż,
- elektryfikację linii komunikacyjnej, składającej się z linii kolejowych nr 367, 363, 368 i 415 z Gorzowa Wlkp. Strefa Ekonomiczna do Poznania przez Skwierzynę i Międzychód, które zostały ujęte w programie Uzupełnienia Lokalnej Regionalnej Infrastruktury Kolejowej Kolej Plus.
Elektryfikacja wspomnianych tras pozwoli na zaplanowanie i uruchomienie miksu szybkich połączeń w standardzie InterCity oraz regionalnych i aglomeracyjnych. Tylko wysokiej jakości infrastruktura przyczyni się do poprawy spójności komunikacyjnej naszego regionu oraz zapobiegnie wykluczeniu transportowemu miast i gmin z północnej części województwa lubuskiego. Pozwoli także na uruchomienie transgranicznego połączenia kolejowego do Berlina, zwiększając tym samym oddziaływanie pasażerskie i towarowe w ciągu korytarza transporotowego linii kolejowej nr 003 Poznań – Kunowice (granica państwa), borykającej się obecnie z przepustowością. Ponadto zapewnienie odpowiedniego dostępu do kolei pasażerskiej i towarowej wpływa na rozwój całego regionu, ale także bezpieczeństwa Państwa poprzez usprawnienie transportu wojskowego.
Transport kolejowy to najbardziej bezpieczny i ekologiczny środek komunikacyjny, który cieszy się dużą popularnością wśród społeczeństwa. Dzięki wskazanym inwestycjom nasi mieszkańcy i nasz region zyskają szansę dalszego rozwoju.