Jak już informowaliśmy, Alstom uzyskał dokumenty dopuszczające pojazdy serii ED250 na niemieckiej oraz czeskiej sieci kolejowej. Mimo tego PKP Intercity nie wykorzysta tego taboru w 2023 r. w połączeniach międzynarodowych.
PKP Intercity umowę na dostawę składów Pendolino podpisało w maju 2011 r. Wartość kontraktu wyniosła 665 mln euro. Obejmował on dostawę 20 pociągów mogących rozwijać prędkość do 250 km/godz., budowę zaplecza technicznego w Warszawie oraz koszty utrzymania technicznego pociągów przez 17 lat. Dodatkowo pojazdy miały uzyskać dopuszczenie na terenie Austrii, Niemiec i Czech. Pierwotnie miało to nastąpić na wiosnę 2020 roku.
Opóźnienie w procesie wynikało z sytuacji pandemicznej, wprowadzenia czwartego pakietu kolejowego, a także wypadku podczas testów.
Uzyskanie homologacji potwierdziła nam biuro prasowe przewoźnika.
Potwierdzamy, że Alstom poinformował PKP Intercity o uzyskaniu dokumentów dopuszczających pojazdy serii ED250 na niemieckiej sieci kolejowej oraz na czeskiej sieci kolejowej. Aktualnie Alstom jest jeszcze w trakcie realizacji czynności homologacyjnych i uzyskania zezwolenia dla obszaru Austrii – poinformowała „Kolejowy Portal” Marta Ziemska
Jak dodała przedstawicielka przewoźnika, w rozkładzie jazdy na rok 2023 PKP Intercity nie ma zaplanowanych tras zagranicznych z wykorzystaniem pociągów ED250.
Dodajmy, że przewoźnik będzie mógł wykorzystywać składy ED250, na trasach zagranicznych bez zgody CUPT dopiero od sierpnia 2025 roku. Wtedy to kończy się umowa o dofinansowanie zakupu pojazdów ze środków unijnych, która określała na jakich trasach będą jeździły jednostki.