Wkrótce testy wielosystemowego Griffina w Czechach

Wkrótce testy wielosystemowego Griffina w Czechach

Newag wyprodukował już pierwsze wielosystemowe lokomotywy dla PKP Intercity, które obecnie przechodzą różne testy homologacyjne w Polsce. Na przełomie stycznia i lutego Griffin pojedzie na testy do Velima.

Obecnie PKP Intercity najbardziej potrzebuje wielosystemowych lokomotyw do obsługi połączeń do/z Berlina. Przewoźnik w tym celu dzierżawi pojazdy od różnych podmiotów. Zapytaliśmy więc Józefa Michalika, wiceprezesa spółki Newag, na jakim etapie są badania homologacyjne wielosystemowych Griffin-ów.

Przedstawiciel producenta poinformował „Kolejowy Portal”, że w badaniach dopuszczających lokomotywę na rynek niemiecki zostaną wykorzystane wyniki badań dopuszczających na rynek polski wykonane w Instytucie Kolejnictwa, badania wykonane w ośrodku badawczym VUZ w Velimiu oraz badania z oceny zgodności z wymaganiami niemieckimi, które będą wykonywane w ostatniej kolejności. Obecnie przygotowywana jest dokumentacja techniczna niezbędna do złożenia z wnioskiem na dopuszczenie na rynku niemieckim.

Finalizujemy badania w Instytucie Kolejnictwa, na przełomie stycznia i lutego rozpoczniemy badania w ośrodku VUZ w Velimiu, gdzie wykonane zostaną badania lokomotywy przy niemieckim napięciu trakcyjnym 15 kV AC 16 2/3 Hz oraz przy napięciu 25 kV AC 50 Hz, wykorzystywanym w CZ, SK i HU – dodał Józef Michalik.

Nie czekając jednak na homologacje zagraniczne, Newag przewiduje, że najbliżej jest otrzymania homologacji w Polsce.

Chcemy dostarczyć pierwsze lokomotywy dopuszczone w Polsce do PKP Intercity w połowie 2024r. Polską homologację dla wielosystemowego Griffina planujemy uzyskać z okresie maj/czerwiec – przewiduje wiceprezes Newagu.

Nasz rozmówca przedstawił także plan związany z homologacją w innych krajach.

Mamy strategię homologacji w innych krajach. Naszym obowiązkiem jest dostarczenie zezwolenia w sześciu krajach (zgodnie z umową z PKP Intercity – przyp. red.) w połowie 2026 r. Nie przewidujemy jej zmiany. Strategia została opracowana, dokumenty stosowne zostały złożone – stwierdził.

Prezes Michalik przypomniał, że w świetle przepisów europejskich wymagania techniczne, które musi spełnić dopuszczany pojazd są „zamrażane” z chwilą złożenia wniosku o postępowanie przygotowawcze do organu wydającego zezwolenie. Stosowne wnioski zostały złożone.

Czy Newag obawia się przesunięcia terminów uzyskania homologacji zagranicznej?

Nie przewidujemy przesunięcia terminu uzyskania wymaganego umową zezwolenia. Zakładamy, że w okresie do jego uzyskania nie zaistnieją okoliczności implikujące konieczność przesunięcia. Zważywszy na odległy czas do jego pozyskania, trudno jednoznacznie odpowiedzieć na to pytanie – podkreślił Józef Michalik.

Przypomnijmy, że obecnie PKP Intercity zakontraktowało w Newagu zakup 78 lokomotyw wielosystemowych, które mają być dopuszczone do ruchu w Polsce, Niemczech, Austrii, Czechach, Słowacji i na Węgrzech.