Węzeł przesiadkowy CPK ma być wizytówką Sieradza

Węzeł przesiadkowy CPK ma być wizytówką Sieradza

Projektowane linie kolejowe Centralnego Portu Komunikacyjnego przyczynią się do powstania węzłów przesiadkowych dla pasażerów korzystających z pociągów i autobusów oraz dla rowerzystów i kierowców, a także do poprawy wyglądu otoczenia stacji kolejowych. Tak stanie się w Sieradzu, gdzie spotykają się projektowane linie Kolei Dużych Prędkości prowadzące z Warszawy i Łodzi do Wrocławia i Poznania. Przedstawiciele CPK i władze Sieradza podpisali porozumienie o współpracy.

Spółka CPK, inwestor nowego lotniska CPK i sieci szybkich kolei, przygotowuje wspólnie z lokalnym samorządem zagospodarowanie okolic stacji kolejowej w Sieradzu. Po wybudowaniu tzw. igreka, czyli linii Kolei Dużych Prędkości (KDP) Warszawa – CPK – Łódź – Sieradz – Wrocław/Poznań, miasto Sieradz stanie się regionalnym centrum przesiadkowym. To właśnie Sieradz znajduje się u zbiegu linii dużych prędkości, które zostaną poprowadzone ze stolicy i CPK do Wrocławia i Poznania, z istniejącą linią kolejową nr 14.

Nowe linie kolejowe CPK projektujemy i budujemy dla pasażerów. Żeby zachęcić ich do korzystania z pociągów, dużą wagę przykładamy do standardu i funkcjonalności stacji kolejowych i ich otoczenia. Celem jest stworzenie kompletnych węzłów przesiadkowych, czyli miejsc, w których pasażer będzie miał wygodny dostęp do różnych środków transportu, np. pociągów, autobusów, rowerów i taksówek. Na inwestycjach CPK zyskają nie tylko duże ośrodki, ale też miasta powiatowe, w tym dawne wojewódzkie, czego Sieradz jest doskonałym przykładem – mówi wiceminister funduszy i polityki regionalnej Marcin Horała, pełnomocnik rządu ds. CPK.

W planach jest zmiana stacji PKP Sieradz w nowoczesny węzeł przesiadkowy połączona z całkowitą rewitalizacją jej otoczenia. Pasażerowie zyskają wygodne przejście pod torami, które pozwoli na bezpieczny, bezkolizyjny dostęp do peronów, a jednocześnie połączy północną i południową częścią Sieradza. Obecnie niezagospodarowane tereny po północnej stronie torów, zostaną przystosowane do obsługi transportu autobusowego, rowerowego i samochodowego. Zachowany zostanie charakter zabytkowych obiektów architektonicznych, np. odnowionego dworca i wieży wodnej, w sąsiedztwie których powstanie nowa przestrzeń publiczna dostępna dla przechodniów i rowerzystów.

Sieradz jest tak dogodnie zlokalizowany na projektowanej sieci KDP, że wręcz idealnie nadaje się do pełnienia funkcji znaczącego węzła przesiadkowego o charakterze regionalnym i międzyregionalnym. To bardzo dobra wiadomość, że kolej nie będzie już dzielić naszego miasta. Wręcz przeciwnie: dzięki wspólnym inwestycjom CPK i samorządu, Sieradz otrzyma potężny impuls rozwojowy, a otoczenie stacji odmieni swój wygląd – dodał Paweł Osiewała, prezydent Sieradza.

Bezpośredni wjazd pociągów KDP do centrum Sieradza i włączenie stacji do układu połączeń KDP umożliwi znaczące skrócenie czasów przejazdu. Dzięki inwestycjom CPK po uruchomieniu „igreka” z Sieradza do Warszawy dojedziemy w nieco ponad 1 godz. (zamiast ponad 2 godz. jak obecnie), a do Łodzi w ok. 25 min (dzisiaj taka podróż trwa około godziny). Na wspólnym przebiegu linii KDP i linii kolejowej nr 14 (LK14), zostaną zlikwidowane przejazdy w poziomie torów, które zastąpią skrzyżowania bezkolizyjne.

Podpisane dziś porozumienie to kontynuacja wspólnych działań spółki CPK i władz Sieradza. W sprawie założeń projektowych otoczenia stacji kolejowej i koncepcji przestrzennej węzła przesiadkowego w kwietniu tego roku spółka CPK i władze miasta zorganizowały warsztaty urbanistyczne, w których uczestniczyli przedstawiciele m.in. PKP Polskich Linii Kolejowych, PKP S.A., MPK Sieradz, PKS Sieradz, Powiatowego Zarządu Dróg w Sieradzu, a także eksperci branżowi i projektanci CPK. Podczas warsztatów powstały trzy rozwiązania zagospodarowania otoczenia stacji kolejowej. W tej chwili trwają prace nad finalną koncepcją.

Po latach zastoju w tej dziedzinie spółka CPK przygotowuje budowę ok. 2 000 km nowych linii kolejowych. Jednocześnie z pierwszym etapem lotniska ma być gotowy odcinek KDP między Warszawą i Łodzią, który włączy port lotniczy w system kolejowy. Trwa już zaawansowane projektowanie dla ponad 400 km linii dużych prędkości, w tym dla odcinka Warszawa – Łódź, który ma zostać uruchomiony jednocześnie z pierwszym etapem lotniska.