SEiMTS chce powołać Radę Ekspertów ds. przewozów towarowych przy Ministrze Infrastruktury

SEiMTS chce powołać Radę Ekspertów ds. przewozów towarowych przy Ministrze Infrastruktury

W związku z dużymi spadkami w kolejowych przewozach ładunków w roku 2019 oraz dalszymi spadkami w pierwszych miesiącach 2020 roku, Stowarzyszenie Ekspertów i Menedżerów Transportu Szynowego złożyło do Ministra Infrastruktury Andrzeja Adamczyka, wniosek w sprawie powołania Rady Ekspertów ds. przewozów towarowych.

W sektorze kolejowych przewozów towarowych, drugi rok z rzędu, utrzymuje się bardzo trudna sytuacja rynkowa, której źródeł należy upatrywać nie tylko w okresowym osłabieniu koniunktury gospodarczej w przemyśle, lecz przede wszystkim w braku równowagi regulacyjnej pomiędzy koleją a transportem samochodowym, będącym głównym konkurentem transportu kolejowego 

– W roku 2019 miał miejsce duży (około 15 mln ton) spadek kolejowych przewozów ładunków. W pierwszych miesiącach 2020 roku trend spadkowy w przewozach towarowych nadal się utrzymuje. Jest to następstwem zmniejszania się przewozów surowców i materiałów, w związku ze spowolnieniem gospodarczym i rozpoczętymi procesami dekarbonizacji gospodarki. W kolejnych okresach będą się systematycznie obniżać przewozy węgla kamiennego, rud żelaza, koksu, stali i innych surowców i materiałów. Polska kolej towarowa jest przede wszystkim koleją przewożącą ładunki masowe-surowce i materiały. Zmniejszanie się tych grup przewozów uderza bezpośrednio w kondycję przewoźników kolejowych, w tym przede wszystkim w PKP Cargo S.A, która w zaistniałej sytuacji wymaga pilnego wsparcia restrukturyzacyjnego. Kolejowe przewozy intermodalne rosną, lecz wolumen tych przyrostów nie jest w stanie zrekompensować wielkości spadków przewozów surowców i materiałów – czytamy we wniosku Stowarzyszenia.

Według Stowarzyszenia główną przeszkodą w zatrzymaniu procesu przejmowania ładunków z kolei przez transport samochodowy i następnie rozpoczęcia wzrostów przewozów ładunków przez kolej jest głęboka nierównowaga regulacyjna pomiędzy warunkami funkcjonowania transportu samochodowego i kolejowego, z niekorzyścią dla kolei.

Stowarzyszenie przekonuje, że niezbędne zmiany regulacyjne powinny w pierwszej kolejności dotyczyć wyrównania warunków dostępu do infrastruktury kolejowej z warunkami dostępu do infrastruktury dróg publicznych oraz zahamowania procesu dalszej likwidacji bocznic kolejowych, bez których nie ma przewozów ładunków.

– Propozycjami rozwiązań w tym zakresie powinna zająć się Rada Ekspertów ds. Kolejowych Przewozów Towarowych, przy Ministrze Infrastruktury. Rada ta powinna również podjąć prace nad przygotowaniem kompleksowego programu inwestycyjnego dedykowanego kolejowym przewozom towarowych, w szczególności w zakresie rozwoju przewozów intermodalnych – czytamy we wniosku przekazanym do ministra Adamczyka.

Jak wylicza  Stowarzyszenie Ekspertów i Menedżerów Transportu Szynowego program ten powinien obejmować między innymi następujące przedsięwzięcia:

  1. Budowę 7 do 9 profesjonalnych centrów logistycznych, o rozmiarach i funkcjach co najmniej takich jakie ma EUROTERMINAL SLAWKÓW, czy też MAŁASZEWICZE. Co najmniej 3 z tych przyszłych centrów logistycznych powinno być zlokalizowane na wschodnich przejściach granicznych.
  2. Budowę nowych tras kolejowych dedykowanych dla kolejowych przewozów ładunków. W pierwszej kolejności powinny być to trasy umożliwiające wywóz kontenerów z polskich portów, które dla ruchu intermodalnego są kluczowymi miejscami nadania kontenerów.
  3. Do pilnego rozważenia jest budowa nowej trasy kolejowej w korytarzu Gdańsk — Odessa. Istniejące w tym korytarzu linie kolejowe nr 9 i 7 są przygotowane przede wszystkim do obsługi ruchu pasażerskiego. Ich wykorzystanie do przewozów towarowych jest możliwe w ograniczonym zakresie.
  4. Coraz szybsze kursowanie pociągów pasażerskich sprawia, że wolniejsze z natury pociągi towarowe stają się zwykłymi „zawalidrogami” i muszą oczekiwać na przepuszczanie pociągów pasażerskich. W konsekwencji prędkości pociągów towarowych są bardzo niskie i kolej przegrywa konkurencję z transportem samochodowym. Sytuację w tym zakresie może zmienić tylko powstanie linii kolejowych dedykowanych do ruchu towarowego.

– Podane przykłady niezbędnych nowych inwestycji kolejowych byłyby z pewnością ocenione i uzupełnione podczas prac Rady Ekspertów. Stowarzyszenie deklaruje aktywne włączenie się w prace Rady Ekspertów, zarówno poprzez udział członków Stowarzyszenia w pracach Rady, jak również poprzez opracowywanie analiz i propozycji rozwiązań systemowych – czytamy we wniosku Stowarzyszenia Ekspertów i Menedżerów Transportu Szynowego.