Prawie 2 mln zł zysku netto PKP Cargotabor w 2022 r.

Prawie 2 mln zł zysku netto PKP Cargotabor w 2022 r.

Spółka PKP Cargotabor osiągnęła w 2022 r. zysk netto w wysokości 1,931 mln zł . Decyzją Zwyczajnego Zgromadzenia Wspólników cała kwota została przeznaczona na częściowe pokrycie strat z lat ubiegłych.

W 2022 roku przychody netto ze sprzedaży i zrównane z nimi wyniosły 600 mln zł i wzrosły o 21% w porównaniu do roku 2021, przy jednoczesnym wzroście do kwoty 599,3 mln zł.kosztów działalności operacyjnej (wzrost o 22%).

Jak tłumaczy zarząd spółki, główną przyczyną wzrostu przychodów był zwiększony wolumen zamówień na usługi naprawcze ze strony Grupy PKP Cargo.  

Wzrost kosztów działalności operacyjnej dotyczył przede wszystkim kosztów bezpośrednich (zmiennych) – zużycie materiałów oraz usług obcych – i był ściśle związany ze wzrostem wolumenu produkcji. Wzrost przychodów w stosunku do roku 2021, oraz osiągnięcie zakładanego poziomu rentowności usług – w szczególności napraw wagonów i lokomotyw umożliwiły osiągnięcie dodatniego wyniku finansowego – poinformował zarząd w sprawozdaniu z działalności za rok 2022.

W ocenie spółki, zaistniały w 2022 roku wzrost liczby napraw, a tym samym przychodów od PKP Cargo, miał korzystny wpływ na sytuację finansową przedsiębiorstwa. Także plany na przyszłe lata wskazują na możliwość uzyskania dodatniej rentowności.

Jak czytamy w sprawozdaniu, głównym celem spółki w perspektywie krótko- i średniookresowej będzie realizacja planów naprawczych dla PKP Cargo, przy jednoczesnym zwiększaniu wolumenu usług utrzymaniowo-naprawczych taboru dla podmiotów w Grupie PKP Cargo, a także dla klientów zewnętrznych.

Zgodnie z prognozami sporządzonymi na najbliższe lata zarząd PKP Cargotabor przewiduje osiąganie dodatnich wyników finansowych, oraz generowanie wolnych środków pieniężnych, które zostaną wykorzystane do inwestycji w dalszy rozwój spółki.

Przypomnijmy, że na początku 2023 r. spółka PKP Cargotabor zakupiła aktywa likwidowanego oddziału Alstom w Łodzi.

Podstawowym celem tej transakcji jest zapewnienie dostępności specjalistycznej aparatury trakcyjnej niezbędnej do utrzymania i eksploatacji lokomotyw elektrycznych wykorzystywanych w Grupie PKP Cargo. Rozszerzenie struktury Spółki o specjalistyczny Zakład w Łodzi stwarza również możliwości dalszej optymalizacji procesów utrzymaniowych taboru trakcyjnego, a także osiągnięcia efektów synergii w tym zakresie – tłumaczy zakup zarząd PKP Cargotabor.

Na koniec 2022 r. spółka zatrudniała 2442 osób, z czego 86% stanowiły stanowiska robotnicze.