Ponad 12,6 mln zł za naprawę powypadkową ED161-016

Ponad 12,6 mln zł za naprawę powypadkową ED161-016

PKP Intercity podpisało z Pesą Bydgoszcz umowę na wykonanie naprawy powypadkowej elektrycznego zespołu trakcyjnego ED161-016. Wartość kontraktu 12,65 zł. Prace mają potrwać 20 miesięcy.

Przypomnijmy, 30 stycznia 2020 r. około godziny 9:00 doszło do wypadku na przejeździe kolejowym kat. C w miejscowości Nowa Schodnia. Samochód ciężarowy wjechał pod pociąg IC „Panorama” relacji Warszawa Wsch. – Wrocław Gł. Niestety kierowca ciężarówki nie przeżył wypadku. Po kilku dniach od zdarzenia pojazd został przetransportowany na teren bydgoskiej Pesy i od tego momentu czeka na naprawę. Na początku lutego 2023 r. biuro prasowe przewoźnika poinformowało „Kolejowy Portal”, że producent wykonał szczegółową weryfikację uszkodzeń po kolizji i określił zakres napraw oraz trwa etap polegający na dookreśleniu przez producenta warunków technicznych i finansowych naprawy.

Na początku 2024 r. w suplemencie do Dziennika Urzędowego UE pojawiło się ogłoszenie o dobrowolnej przejrzystości ex ante dotyczące naprawy jednostki. Dziś oficjalnie wiemy, że prace za 12,65 mln zł wykona producent jednostki czyli Pesa Bydgoszcz. Przypomnijmy, że w dniu podpisania umowy wartość jednego składu wynosiła 50 430 000 zł.

Wybór wykonawcy w trybie z wolnej ręki przewoźnik tłumaczy tym, że zamówienie może zostać zrealizowane wyłącznie przez określonego wykonawcę z powodu praw wyłącznych, w tym praw własności intelektualnej.

PKP Intercity przypomniało, że w maju 2014 r. podpisano umowę z Pesą Bydgoszcz na dostawę 20 elektrycznych zespołów trakcyjnych serii ED161 wraz z usługą ich utrzymania w terminie do rozpoczęcia pierwszej naprawy cyklu utrzymania P5 dla każdego z pojazdów.

Zgodnie z postanowieniami umowy dostawy, z usług utrzymania wyłączone są naprawy związane ze skutkami wypadków, nieprawidłowej obsługi pojazdów, aktów wandalizmu, kradzieży lub działania siły wyższej wraz z zespołami, podzespołami i elementami użytymi do wykonania tych napraw, a także naprawy związane z uszkodzeniami pojazdów powstałymi w wyniku wadliwej infrastruktury lub nieprawidłowej eksploatacji – czytamy w uzasadnieniu.

Przewoźnik podkreśla, że do prawidłowego wykonania naprawy powypadkowej niezbędnej do przywrócenia ED161-016 do eksploatacji, jest posiadanie prawa do dokumentacji konstrukcyjnej (projektowej) dla pojazdów serii ED161.

I choć PKP Intercity posiada taką dokumentację, to zgodnie z zapisami umowy jest uprawniony do użytkowania dokumentacji konstrukcyjnej wyłącznie w określony w umowie sposób, tj. może wykorzystywać jej treść do obsługi eksploatacyjnej pociągów, do ich przeglądów i usług utrzymania oraz napraw na 4-tym i 5- tym poziomie utrzymania. Podkreślmy, że przewoźnik mógł upoważniać inne podmioty do naprawy jednostki, jednak PKP Intercity nie posiada odpowiedniego zakresu dokumentacji konstrukcyjnej, który umożliwiłby opracowanie technologii, zakresu i wykonania samej naprawy powypadkowej po kolizji ED 161-016.

Dokumentacja konstrukcyjna projektowa jest niezbędna do realizacji naprawy powypadkowej pojazdu z uwagi na to, iż zawiera ona m.in. technologie wytworzenia oraz budowy pojazdu, szczegółowe rysunki i modele wytrzymałościowe elementów konstrukcyjnych oraz kluczowych zespołów i podzespołów. Bez tej dokumentacji nie ma możliwości dokonania prawidłowej i rzetelnej naprawy pojazdu. Podmiotem wyłącznie uprawnionym z tytułu praw własności intelektualnej, w tym autorskich praw majątkowych do pełnej dokumentacji konstrukcyjnej pojazdów serii ED161, w zakresie niezbędnym do wykonania naprawy pojazdu ED161-016, jest producent pojazdów, spółka Pesa Bydgoszcz i to ten podmiot jest jako jedyny uprawniony do zbycia przysługujących mu do tej dokumentacji praw. Dokumentacja konstrukcyjna stanowi know-how producenta pojazdów. Tylko uzyskanie praw do dokumentacji uprawniałoby Zamawiającego do zlecenia naprawy podmiotowi innemu niż PESA Bydgoszcz – zaznacza PKP Intercity.

Przypomnijmy, że prawie sześć lat zajęło szacowanie strat, negocjacje przewoźnika z producentem oraz naprawa uszkodzonego pojazdu ED161-020. Dwuletni wówczas pojazd uległ uszkodzeniu 14 kwietnia 2017 r. na szlaku Krotoszyn – Zduny linii nr 281 w wyniku przejechania przez tor z brakującym fragmentem szyny w prawym toku szynowym, zgodnie z kierunkiem jazdy pociągu. Ze względu na potencjalne uszkodzenia układu biegowego, PKP Intercity podjęło decyzję o wyłączeniu pojazdu z ruchu.

Ostatecznie, na początku grudnia 2022 r. PKP Intercity włączyło do eksploatacji pojazd ED161-020, który pojawił się na tych samych trasach co pozostałe pojazdy z floty ED161.