PKP PLK wycofały wniosek o podwyżkę stawek dostępu do infrastruktury

PKP PLK wycofały wniosek o podwyżkę stawek dostępu do infrastruktury

PKP Polskie Linie Kolejowe wycofały wniosek o podwyżkę stawek dostępu do infrastruktury. W związku z tym Prezes UTK umorzył postępowanie a opłaty dla przewoźników zostaną na tym samym poziomie.

Po trzyletnim okresie zamrożonych opłat, PLK wnioskowały o podwyżkę. Średnia stawka sieciowa miała wzrosnąć o 2,4% (z 7,77 zł/pockm do 7,96 zł/pockm). Bez zmian pozostać miał poziom składnika stawki związanego z trakcją (0,22 zł/pockm) oraz wartość mark-upu (1,28 zł/pockm). Średnia stawka dla przewoźników towarowych wzrośnie o 2,3% (z 12,80 zł/pockm do 13,09 zł/pockm).

PKP PLK w nowym projekcie cennika uwzględniły w kosztach bezpośrednio ponoszonych jako rezultat przejazdu pociągu koszty peronów wraz z infrastrukturą umożliwiającą pasażerom dotarcie do peronów. Był to rezultat wyroku Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej z 10 lipca 2019 r. w sprawie C-210/18 WESTbahn Management GmbH przeciwko ÖBB-Infrastruktur AG. Zgodnie z rozstrzygnięciem korzystanie z peronów pasażerskich objęte jest minimalnym pakietem dostępu do infrastruktury kolejowej, określonym w pkt 1 załącznika II dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2012/34/UE z dnia 21 listopada 2012 r. w sprawie utworzenia jednolitego europejskiego obszaru kolejowego, i nie stanowi świadczenia usługi w obiekcie infrastruktury usługowej.

Uwzględnienie przez zarządcę rozstrzygnięcia Trybunału Sprawiedliwości UE spowoduje, że podwyżka  w przewozach pasażerskich będzie bardziej odczuwalna niż w pozostałych segmentach, w których wzrost kosztów bezpośrednich wynika wyłącznie z uwarunkowań rynkowych. Średnia stawka w przewozach pasażerskich wzrośnie o 8,7% (z 6,10 zł/pockm do 6,63 zł/pockm).

Średnia stawka jednostkowa opłaty manewrowej miała wzrosnąć o 2,7% (z 3,35 zł/pockm do 3,44 zł/pockm).

Nowy cennik miałby obowiązywać od rozkłady jazdy pociągów 2021/2022.