PKP Intercity nie kupi wagonów stricte rowerowych

PKP Intercity nie kupi wagonów stricte rowerowych

W ramach realizowanej strategii inwestycyjnej do 2030 roku PKP Intercity nie planuje zakupu wagonów przeznaczone wyłącznie do przewozu rowerów. Przewoźnik przegotowuje się za to do kolejnego przetargu na modernizację wagonów 609A.

PKP Intercity posiada obecnie oprócz 15 wagonów typu 609A, 58 wagonów z możliwością przewozu więcej niż 10 rowerów, z czego 16 wagonów to wagony typu 168A i 42 wagony typu 111Arow, które są sprawne.

Jak poinformował wiceminister Andrzej Bittel, realizacja projektu wykonania napraw P5 wagonów 609A jest w przygotowaniu. Procedura udzielenia zamówienia jest w toku a odbiory pojazdów po naprawie P5 są planowane po 2023 roku. Dodał jednocześnie, że w ramach realizowanej strategii inwestycyjnej z perspektywą do 2030 roku nie są zaplanowane inne inwestycje w tabor do przewozu więcej niż 10 rowerów.

PKP Intercity od 2016 roku realizuje zakontraktowane projekty zakupowe, które uwzględniają miejsca do przewozu rowerów m.in. wagony „COMBO”, nowe wagony z „FPS”, nowe jednostki ED160. W przeszłości zrealizowano zakup 60 EZT (20 x ED250, 20 x ED160, 20 x ED161), które także dysponują specjalnie przygotowanymi pod przewóz rowerów miejscami – zaznaczył wiceminister.

Jak wylicza przedstawiciel Ministerstwa Infrastruktury, w latach 2019-2021 PKP Intercity sprzedało  497 466 biletów na przewóz rowerów.

W 2022 r. takich biletów sprzedano 270 251 – dodał.

Na pytanie posła Sterczewskiego czy w kolejnych latach PKP Intercity zwiększy się liczba pociągów Andrzej Bittel odpisał, że przewoźnik w zakresie realizowanych usług obserwuje rosnące zainteresowanie przewozu rowerów przez pasażerów, dlatego w działaniach inwestycyjnych spółka dąży do rozwoju oferty przeznaczonej dla rowerzystów w kolejnych latach.

Przypomnijmy, że pierwsze postępowanie na wykonanie naprawy okresowej na 5-tym poziomie utrzymania wraz z modernizacją oraz przeglądu na 3-cim poziomie utrzymania wagonów typu 609A zostało ogłoszone na początku lipca 2021 r. a otwarcie ofert było przekładane aż 10 razy. Zainteresowani wykonawcy skierowali do przewoźnika ponad 70 pytań. Ostatecznie PKP Intercity otrzymało dwie oferty, które znacząco przekraczały zaplanowany budżet. W konsekwencji postępowanie zostało unieważnione.