PKP IC planuje rozbudowę i modernizację swojego symulatora

PKP IC planuje rozbudowę i modernizację swojego symulatora

PKP Intercity opublikowało zapytanie dotyczące rozbudowy i modernizacji symulatora pojazdów trakcyjnych przewoźnika, który wykorzystywany jest głównie do celów szkoleniowych przez pracowników spółki od 2014 roku.

W związku z planowanym uruchomieniem postępowania, PKP Intercity podzieliło RFI na dwa etapy. Etap 1 to określenie zakresu i sposobu działania (np. naprawa, modernizacja, wymiana poszczególnych elementów składowych) niezbędnego do przystosowania symulatora spółki do określonych oczekiwań. Etap 2 to kreślenie kosztów zgodnie ze wskazanym przez PKP IC zakresem i sposobem działania opracowanym przez przewoźnika na podstawie informacji zebranych od uczestników RFI w I etapie.

Obecny symulator przewoźnika składa się ze stanowiska dla instruktora wraz z serwerownią, platformy ruchomej o sześciu stopniach swobody, kabiny pojazdu trakcyjnego EP09 oraz kabiny pojazdu trakcyjnego EU44. Ze względu na posiadanie jednej platformy wykorzystywana jest wyłącznie jedna kabina.

Oczekiwania wobec kabin pojazdów

Przewoźnik oczekuje, że w kabinach lokomotyw EU44 oraz EP09 zabudowany zostanie uchwyt do tabletu, który na co dzień użytkują w swojej pracy maszyniści z zastrzeżeniem, że uchwyt (przekazany przez Zamawiającego) musi działać i znajdować się w miejscu identycznym jak w lokomotywach, zabudowany zostanie  monitor systemu ETCS: poziom 1 i poziom 2 – z pełną funkcjonalnością tych systemów oraz zaprogramowany będzie do symulacji pracy Radiotelefon w systemie analogowym VHF oraz cyfrowym GSM-R.

Oczekiwania wobec systemu wizualizacji

PKP Intercity chce aby system wizualizacji umożliwił uzyskanie obrazu najbardziej zbliżonego do tego, jaki widzi przed sobą maszynista prawdziwego pojazdu kolejowego z napędem, z uwzględnieniem różnych uwarunkowań i sytuacji występujących w środowisku naturalnym i na linii kolejowej oraz w jej otoczeniu. Chodzi m.in.: o zmianę pór roku i pory dnia, opadów atmosferycznych, symulacji zasp śnieżnych, mgły, zaparowania, zadymienia, spadających drzewa na tor lub w jego skrajnie, symulacja dynamiczna pracowników obok toru i na torach oraz osób postronnych stojących na torach i przechodzących przez torowisko.

Symulator ma także pozwolić na możliwość: ustawienia na semaforach sygnałów wątpliwych lub całkowitego ich wygaszenia, zmian osygnalizowania czoła pociągu w innych pociągach występujących w sesji symulatora a także symulację pożaru oraz wykolejenia innego pociągu czy symulację uszkodzeń sieci trakcyjnej.

Oczekiwania wobec systemu dźwiękowego

Przewoźnik chce aby system dźwiękowy był maksymalnie zbliżony do rzeczywistego środowiska, z jakim ma do czynienia maszynista na stanowisku pracy poprzez odtwarzanie dźwięków charakterystycznych dla typu symulowanego pojazdu kolejowego z napędem w ruchu i podczas postoju, odtwarzanie dźwięków zewnętrznych związanych z jazdą i hamowaniem pociągu, odtwarzanie dźwięków zewnętrznych niezwiązanych z jazdą pociągu oraz odtwarzanie dźwięków pojawiających się w przypadku awarii oraz innych sytuacji nietypowych.

Wymagania funkcjonalne

Oprogramowanie symulatora ma odzwierciedlać dynamikę ruchu pojazdu kolejowego

z napędem przy uwzględnieniu parametrów trakcyjnych pojazdu. Parametry składu pociągu mogą podlegać zmianie przez instruktora prowadzącego szkolenie. W pojazdach powinny działać wszystkie systemy łącznie z systemem prędkości zadanej w EU44.

Stanowisko Instruktorskie będzie wyposażone w system oraz drukarkę do generowania rozkładów jazdy i rozkazów pisemnych. Oprócz scenariuszy szkoleniowych będzie możliwość generowania zmian w otoczeniu w czasie rzeczywistym.

PKP Intercity planuje zabudowę drugiej ruchomej platformy 6DOF (6 stopni swobody) o nośności dostosowanej do wagi kabiny (ok. 1800 kg).

Wymagania wobec tras

Oprogramowanie symulatora będzie zawierało bazę wirtualnie odwzorowanych tras złożonych z rzeczywistych odcinków linii kolejowych, z czego zamawiający określa, że odwzorowanie powinno obejmować co najmniej następujące trasy (wraz ze stacjami ograniczającymi) na sieci PKP PLK S.A.:

  • Warszawa Wschodnia – Ciechanów (linia nr 9 – ETCS poziom 2)
  • Warszawa Wschodnia – Grodzisk Mazowiecki (linie nr 1,2,447,448 ETCS- poziom 1)
  • Warszawa Wschodnia – Pilawa (linie nr 2, 521, 13)
  • Lębork – Gdynia Główna (linia nr 202)
  • Gdynia Główna – Tczew (linie nr 202, 250, 9, 260 – ETCS poziom 2)
  • Wrocław Główny – Leszno (linia nr 271)
  • Katowice – Kraków Płaszów (linie nr 133, 134, 138, 629)
  • Warszawa Wschodnia – Tłuszcz (linie 448, 2, 449, 6)
  • Szczecin Dąbie – Choszczno (linia 351)

Gwarancja i utrzymanie

Przewoźnik oczekuje zapewnienia minimum 5 lat gwarancji na wszystkie elementy wchodzące w skład symulatorów (zespoły urządzeń, podzespoły) liczone od dnia odbioru do użytkowania.

Aktualizacja wszystkich tras symulatora minimum przez 5 lat liczone od dnia odbioru przez Zamawiającego do użytkowania.

Termin składania informacji

Termin składania odpowiedzi na RFI określony zostanie po przeprowadzeniu spotkań z uczestnikami RFI, natomiast do 19 kwietnia 2022 r. do godz. 10.00 należy przekazać informacji w zakresie posiadanego doświadczenia w budowie, rozbudowie lub modernizacji symulatora pojazdów trakcyjnych.