PKP Cargo unieważniło przetarg na dostawę pięciu elektrycznych lokomotyw wielosystemowych wraz ze świadczeniem usług utrzymania. Zakup pojazdów miał być współfinansowany w ramach projektu „Lokomotywy wielosystemowe i wagony przeznaczone do przewóz intermodalnych”.
PKP Cargo kilka razy przesuwało termin otwarcia ofert. Początkowo oferty mieliśmy poznać 15 lutego, następnie 1 marca oraz 22 marca, aż ostatecznie przewoźnik wymagał złożenia ofert do 12 kwietnia. Przesunięcia terminów wynikało to z dużego zainteresowania i ponad 150 pytań od wykonawców. W końcu w połowie kwietnia PKP Cargo poinformowało, że w postępowaniu wpłynęła jedna oferta.
Unieważnienie przetargu to duży kłopot dla przewoźnika. Zakup pojazdów był realizowany w ramach „Lokomotywy wielosystemowe i wagony przeznaczone do przewóz intermodalnych”, którego wartość przekracza 243 mln zł, a dofinansowanie z Unii Europejskiej to ponad 92 mln zł.
W ramach tego zadania przewoźnik odebrał pierwszą partię platform intermodalnych, które produkuje dla spółki konsorcjum polsko-rumuńskie Wagony Świdnica – ASTRA RAIL.
Przypomnijmy, że PKP Cargo przetarg na dostawę pięciu elektrowozów wraz ze świadczeniem usług utrzymania ogłosiło w połowie stycznia 2021 r. Lokomotywy wielosystemowe (3 kV DC, 15kV AC i 25kV AC) o mocy min. 5000 kW miały być dopuszczenie do ruchu w Polsce, Niemczech, Austrii, Czechach, Słowacji i na Węgrzech.
Przewoźnik wymagał, aby pojazdy na dzień dostawy posiadały dopuszczenia do eksploatacji systemem ETCS poziomu 1 i 2 na terenie Polski i Austrii. Dopuszczenie systemy ETCS poziomu 1 i 2 na terenie Czech, Słowacji, Węgier i Niemiec wykonawca będzie zobowiązany dostarczyć nie później niż do 31 grudnia 2023 r.