ÖBB: w 2024 r. zainwestujemy 579 mln euro w infrastrukturę kolejową w Tyrolu

ÖBB: w 2024 r. zainwestujemy 579 mln euro w infrastrukturę kolejową w Tyrolu

W 2024 r. Koleje Austriackie ÖBB przeznaczą 579 mln euro na infrastrukturę kolejową w Tyrolu – to o 91 mln euro więcej niż w poprzednim roku. Do 2029 roku w obecnej ramowej koncepcji zarezerwowano 3,825 mld euro. W ten sposób ÖBB tworzy podstawy dla wygodnych, bezpiecznych, a przede wszystkim ekologicznych podróży.

Kolej to centralna podstawa transportu publicznego. Dlatego rozbudowa kolejowa jest kluczowym elementem, aby zachęcić ludzi w Austrii do korzystania z transportu publicznego i zapewnić atrakcyjną ofertę. Zwłaszcza wiele tysięcy użytkowników KlimaTicket pokazuje, że Austriacy chcą podróżować w sposób przyjazny dla klimatu – zwłaszcza jeśli jest to łatwe, tanie i wygodne” – powiedziała Leonore Gewessler, minister ochrony klimatu.

Plan ramowy na lata 2024-2029 jest kontynuacją kompleksowego programu ekspansji z ostatnich lat. Inwestycje w wysokości ponad 21 miliardów euro w zapewnienie jakości i rozbudowę austriackiej sieci kolejowej są niezbędnym warunkiem wstępnym zwiększenia przepustowości i zachęcenia jeszcze większej liczby osób do przyjaznej dla środowiska kolei z lepszymi i szybszymi połączeniami. Włączając plany optymalizacji przepustowości w Oberlandzie Tyrolskim do obecnego planu ramowego, tworzymy warunki finansowe dla skrócenia czasu podróży i bardziej wydajnego transportu lokalnego – dodał Andreas Matthä, Prezes Zarządu ÖBB Holding.

W ścisłej współpracy z kolegami z Deutsche Bahn zespół ÖBB ds. planowania nowej linii kolejowej w rejonie Kufstein znajduje się przy północnym podejściu do tunelu bazowego Brenner. W 2024 r. w przestrzeni projektowej kontynuowane będą badania mające na celu przygotowanie raportu oddziaływania na środowisko. Jesienią 2023 r. na obszarze planowania węzła Schaftenau – Radfeld odbyło się wysłuchanie publiczne projektu. ÖBB koncentruje się obecnie na dalszym drążeniu tunelu Angath w celu eksploracji gór w rejonie Angerberg. Intensywnie prowadzone są prace nad planowaniem głównego projektu. 

Ambitny program budowlany w Tyrolu

Jesienią 2024 roku zakończą się ostatnie prace na przystanku Rum i na stacji Telfs-Pfaffenhofen. Po zakończeniu prac klienci mogą spodziewać się dwóch nowych, nowoczesnych, pozbawionych barier centrów mobilności z nowym podjazdem oraz rozbudowanymi obiektami B+R. 

Plany zwiększenia przepustowości w Tyrolu Oberlandzie również idą pełną parą. Między Ötztal a Roppen analizowana jest możliwość krzyżowania dla półgodzinnego rozkładu jazdy pociągu regionalnego Innsbruck – Landeck, a między Imst a Imsterberg możliwość połączenia ruchu lokalnego z ruchem dalekobieżnym w celu stworzenia rezerwy czasu podróży. Dużym atutem byłby stały przystanek dalekobieżny w Ötztal i Imst-Pitztal.  

Dworzec kolejowy Fritzens-Wattens zostanie przekształcany w multimodalny węzeł komunikacyjny bez barier. Prace potrwają do kwietnia 2026 roku. Po zakończeniu podróżni skorzystają z dostępu dla osób niepełnosprawnych i nowego kładki łączącej Fritzens z mostem na rzece Inn w kierunku Wattens. Nowe udogodnienia Park+Ride i Bike+Ride ułatwiają przesiadkę na kolej.  

Zamknięcie Deutsche Bahn ze skutkami w Tyrolu 

Ze względu na zamknięcie przez Deutsche Bahn (DB) odcinków na linii korytarza Salzburg – Kufstein, w kilku okresach: od 8 do 12 maja, od 15 października do 4 listopada i od 27 listopada do 15 grudnia nastąpią objazdy i wydłużenie czasu podróży dla połączeń dalekobieżnych.