Lubskie nałożyło na Polregio karę za odwołane i spóźnione pociągi

Lubskie nałożyło na Polregio karę za odwołane i spóźnione pociągi

Urząd Marszałkowski Województwa Lubuskiego nałożył na Polregio 7,7 mln zł kar za nieprzestrzeganie umowy, m.in. odwołane pociągi, spóźnienia czy realizowanie przewozów składami nieprzystosowanymi do potoków pasażerskich (kara dotyczy 2022 r. i pierwszego kwartału 2023 r.). Zarząd Województwa po raz kolejny przypomina za co odpowiada samorząd, a za co spółka.

Województwo Lubuskie jest właścicielem 23 pojazdów szynowych (20 spalinowych i trzech elektrycznych). Zgodnie z obowiązującą umową ze spółką Polregio samorząd udostępnia jej cały swój tabor.

Jak poinformował Paweł Kozłowski rzecznik prasowy Zarządu Województwa Lubuskiego, umowa pomiędzy Województwem i Polregio dokładnie określa, że za naprawy bieżące taboru, usuwanie usterek oraz przeprowadzanie przeglądów P1, P2, P3 (chodzi o przeglądy kontrolne i okresowe) odpowiada Polregio.

Samorząd jest zobowiązany do realizacji przeglądów utrzymania poziomu P4 oraz P5, a więc napraw rewizyjnych i głównych. Postępowania przetargowe na te przeglądy (P4 i P5) są przeprowadzane zgodnie z harmonogramem przygotowanym przez Polregio. Żaden przetarg nie był wydłużany i odbywa się zgodnie z prawem – podkreśla Kozłowski.

Przedstawiciel Urząd wylicza, że na dzień 9 lipca 2023 r. wyłączonych z użytku było 13 pojazdów udostępnionych przez Województwo Lubuskie., z czego tylko dwa znajdują się na przeglądzie P4, a jeden został wysłany do wykonawcy w ramach gwarancji po wykonaniu przeglądu P5.

Pozostałych 10 jest wyłączonych z powodu napraw bieżących i przeglądów, za które odpowiada Polregio. To spółka, zgodnie z umową, musi zapewnić rezerwę taborową, a więc uzupełnić pojazdy wyłączone z użytkowania – dodaje Kozłowski.

Samorząd Województwa Lubuskiego widzi, że przewoźnik prowadzi niewłaściwą politykę taborową, której skutkiem jest wyłączenie znacznej części pojazdów na naprawy, za które odpowiada Polregio, a jednocześnie spółka nie wprowadza na ich miejsce taboru zastępczego. Dlatego podjęto szereg interwencji:

  • 16 czerwca 2023 r. członek zarządu województwa lubuskiego Marcin Jabłoński przekazał ówczesnej dyrektor POLREGIO S.A. Zakład Lubuski w Zielonej Górze Marzenie Skubiszyńskiej pismo, w którym wraził oczekiwanie pilnego działania ze strony operatora w celu poprawy świadczonych usług i zminimalizowania liczby odwołanych kursów pociągów regionalnych. Pismo zostało również przekazane Prezesowi Zarządu Polregio S.A. Adamowi Pawlikowi.
  • 23 czerwca 2023 r. w urzędzie marszałkowskim doszło do spotkania Marcina Jabłońskiego oraz dyrekcji Departamentu Infrastruktury i Komunikacji z zarządem spółki Polregio SA, z prezesem Adamem Pawlikiem na czele. W trakcie spotkania zarząd spółki zobowiązał się przedstawić do 27 czerwca program naprawczy usprawniający funkcjonowanie przewozów użyteczności publicznej w województwie lubuskim, zminimalizowanie odwołań pociągów oraz zapewnienie niezbędnej rezerwy taborowej. Program taki wpłynął do naszego urzędu 27 czerwca.
  • 10 lipca 2023 r. członek zarządu województwa Marcin Jabłoński i zastępca dyrektora Departamentu Infrastruktury i Komunikacji Arkadiusz Mieczyński spotkali się z Krzysztofem Pawlakiem, który od 3 lipca pełni funkcję dyrektora Zakładu Polregio w Zielonej Górze i który odpowiada za realizację planu naprawczego.

Mimo medialnych manipulacji i tak stawianych tez pragnę podkreślić, że połączenia lotnicze z lotniska Babimost nie mają wpływu na organizację przewozów kolejowych. Z roku na rok środki przeznaczone przez Województwo Lubuskie na transport kolejowy rosną (w tym roku zapisano w budżecie ponad 117 mln zł), wzrasta także zlecona praca eksploatacyjna (w 2023 r. będzie to około 4,2 mln pociągokilometrów) i liczba przewiezionych pasażerów (rekordowe 3,27 mln pasażerów w 2022 r.) – zaznacza Kozłowski

Rzecznik prasowy Zarządu Województwa Lubuskiego przypomina, że 50 proc. akcji w spółce Polregio ma państwowa Agencja Rozwoju Przemysłu. Pozostałymi udziałowcami są samorządy wojewódzkie, a Lubuskie ma w tej strukturze 1,8 proc. akcji.