Urząd Marszałkowski Województwa Lubuskiego nałożył na Polregio 7,7 mln zł kar za nieprzestrzeganie umowy, m.in. odwołane pociągi, spóźnienia czy realizowanie przewozów składami nieprzystosowanymi do potoków pasażerskich (kara dotyczy 2022 r. i pierwszego kwartału 2023 r.). Zarząd Województwa po raz kolejny przypomina za co odpowiada samorząd, a za co spółka.
Województwo Lubuskie jest właścicielem 23 pojazdów szynowych (20 spalinowych i trzech elektrycznych). Zgodnie z obowiązującą umową ze spółką Polregio samorząd udostępnia jej cały swój tabor.
Jak poinformował Paweł Kozłowski rzecznik prasowy Zarządu Województwa Lubuskiego, umowa pomiędzy Województwem i Polregio dokładnie określa, że za naprawy bieżące taboru, usuwanie usterek oraz przeprowadzanie przeglądów P1, P2, P3 (chodzi o przeglądy kontrolne i okresowe) odpowiada Polregio.
Samorząd jest zobowiązany do realizacji przeglądów utrzymania poziomu P4 oraz P5, a więc napraw rewizyjnych i głównych. Postępowania przetargowe na te przeglądy (P4 i P5) są przeprowadzane zgodnie z harmonogramem przygotowanym przez Polregio. Żaden przetarg nie był wydłużany i odbywa się zgodnie z prawem – podkreśla Kozłowski.
Przedstawiciel Urząd wylicza, że na dzień 9 lipca 2023 r. wyłączonych z użytku było 13 pojazdów udostępnionych przez Województwo Lubuskie., z czego tylko dwa znajdują się na przeglądzie P4, a jeden został wysłany do wykonawcy w ramach gwarancji po wykonaniu przeglądu P5.
Pozostałych 10 jest wyłączonych z powodu napraw bieżących i przeglądów, za które odpowiada Polregio. To spółka, zgodnie z umową, musi zapewnić rezerwę taborową, a więc uzupełnić pojazdy wyłączone z użytkowania – dodaje Kozłowski.
Samorząd Województwa Lubuskiego widzi, że przewoźnik prowadzi niewłaściwą politykę taborową, której skutkiem jest wyłączenie znacznej części pojazdów na naprawy, za które odpowiada Polregio, a jednocześnie spółka nie wprowadza na ich miejsce taboru zastępczego. Dlatego podjęto szereg interwencji:
- 16 czerwca 2023 r. członek zarządu województwa lubuskiego Marcin Jabłoński przekazał ówczesnej dyrektor POLREGIO S.A. Zakład Lubuski w Zielonej Górze Marzenie Skubiszyńskiej pismo, w którym wraził oczekiwanie pilnego działania ze strony operatora w celu poprawy świadczonych usług i zminimalizowania liczby odwołanych kursów pociągów regionalnych. Pismo zostało również przekazane Prezesowi Zarządu Polregio S.A. Adamowi Pawlikowi.
- 23 czerwca 2023 r. w urzędzie marszałkowskim doszło do spotkania Marcina Jabłońskiego oraz dyrekcji Departamentu Infrastruktury i Komunikacji z zarządem spółki Polregio SA, z prezesem Adamem Pawlikiem na czele. W trakcie spotkania zarząd spółki zobowiązał się przedstawić do 27 czerwca program naprawczy usprawniający funkcjonowanie przewozów użyteczności publicznej w województwie lubuskim, zminimalizowanie odwołań pociągów oraz zapewnienie niezbędnej rezerwy taborowej. Program taki wpłynął do naszego urzędu 27 czerwca.
- 10 lipca 2023 r. członek zarządu województwa Marcin Jabłoński i zastępca dyrektora Departamentu Infrastruktury i Komunikacji Arkadiusz Mieczyński spotkali się z Krzysztofem Pawlakiem, który od 3 lipca pełni funkcję dyrektora Zakładu Polregio w Zielonej Górze i który odpowiada za realizację planu naprawczego.
Mimo medialnych manipulacji i tak stawianych tez pragnę podkreślić, że połączenia lotnicze z lotniska Babimost nie mają wpływu na organizację przewozów kolejowych. Z roku na rok środki przeznaczone przez Województwo Lubuskie na transport kolejowy rosną (w tym roku zapisano w budżecie ponad 117 mln zł), wzrasta także zlecona praca eksploatacyjna (w 2023 r. będzie to około 4,2 mln pociągokilometrów) i liczba przewiezionych pasażerów (rekordowe 3,27 mln pasażerów w 2022 r.) – zaznacza Kozłowski
Rzecznik prasowy Zarządu Województwa Lubuskiego przypomina, że 50 proc. akcji w spółce Polregio ma państwowa Agencja Rozwoju Przemysłu. Pozostałymi udziałowcami są samorządy wojewódzkie, a Lubuskie ma w tej strukturze 1,8 proc. akcji.