Koleje Dolnośląskie kupiły 6 pociągów hybrydowych

Koleje Dolnośląskie kupiły 6 pociągów hybrydowych

Koleje Dolnośląskie podpisały dwie umowę z Newagiem na zakup pociągów hybrydowych. Pierwsza umowy dotyczy zakupu dwóch pociągów w ramach zamówienia podstawowego, a kolejna na cztery w ramach prawa opcji.  Za pojazdy przewoźnik zapłaci ponad 170 mln zł.

Postępowanie na dostawę trójczłonowych pociągów o napędzie dwusystemowym, tj. elektryczno-spalinowym, Koleje Dolnośląskie ogłosiły w maju. Kryterium wyboru była cena. Producentem, który jako jedyny zgłosił się do udziału w przetargu był nowosądecki Newag.

– W lutym zapowiadaliśmy zakup nowych pojazdów dla Kolei Dolnośląskich.  Dziś z satysfakcją musze podkreślić, że plany te realizujemy. Pod koniec września podpisaliśmy umowę na zakup pięciu 5-pieciu członowych ELF-ów z Pesy Bydgoszcz, które pojawią się na naszych torach w ciągu dwóch lat.  Dziś kolejna umowa z firmą Newag , dzięki której na Dolny Śląsk trafi sześć nowoczesnych i ekologicznych pociągów hybrydowych. Zakup pociągów za 170 mln zł  przez Koleje Dolnośląskie to w tej chwili największy kontrakt na zakup tego typu pojazdów w Polsce –  powiedział Cezary Przybylski, Marszałek Województwa Dolnośląskiego.

Hybrydowe Impulsy II dla Kolei Dolnośląskich to trzyczłonowe, wygodne pociągi przystosowane do obsługi osób z ograniczoną możliwością poruszania się. Każdym z nich będzie mogło wygodnie podróżować co najmniej 315 pasażerów. Składy zostaną wyposażone w klimatyzację i bezprzewodowy, ogólnodostępny internet. Pod trakcją elektryczną rozwijają prędkość aż 160 km/h, natomiast z napędem spalinowym – do 120 km/h.

Nowe pociągi pojadą na trasie Trzebnica – Wrocław – Sobótka – Świdnica, gdzie będą mogły wykorzystać swój dwusystemowy napęd. Linia kolejowa nr 285 pomiędzy Wrocławiem a Sobótką i Świdnicą jest obecnie w trakcie rewitalizacji, co pozwoli na przywrócenie na niej ruchu regularnych połączeń pasażerskich po około 20 latach. Zgodnie z zapowiedziami PKP PLK prace mają zostać ukończone w przyszłym roku. Rewitalizacja współfinansowana jest ze środków RPO Województwa Dolnośląskiego.

– Dzięki tej inwestycji mieszkańcy między innymi Sobótki i Świdnicy zyskają możliwość łatwego i wygodnego dojazdu do stolicy województwa. Naszym celem jest maksymalne ułatwienie Dolnoślązakom dotarcia do miejsc pracy i nauki, ośrodków kulturalnych oraz rekreacyjnych, żeby komfort ich życia stale rósł – mówi Tymoteusz Myrda, Członek Zarządu Województwa Dolnośląskiego.

Koleje Dolnośląskie hybrydowymi Impulsami II interesowały się już w ubiegłym roku w perspektywie uruchamiania połączeń na liniach częściowo zelektryfikowanych.

– Ostateczna decyzja o zakupie hybryd była poprzedzona wieloma analizami, ale one potwierdziły, że nasz tabor powinien zostać rozbudowany o dwunapędowy typ pojazdów. Tylko tak zagwarantujemy sobie pełną swobodę realizowania przewozów, a w efekcie stworzymy dla Kolei Dolnośląskich nowe perspektywy rozwoju – wyjaśnia Damian Stawikowski, prezes Kolei Dolnośląskich.

Hybrydowe Impulsy II od spółki Newag dołączą do 27 elektrycznych Impulsów I użytkowanych obecnie na trasach w regionie.

– Ta decyzja pokazuje, że Koleje Dolnośląskie nie schodzą z obranej ścieżki i dbają, aby ich flota zawsze składała się z najnowocześniejszych technologicznie pociągów dostępnych na rynku. Nasze hybrydy to konstrukcja, która jest efektem nowatorskiego podejścia NEWAG-u do poszukiwanej przez przewoźników optymalizacji oferty, wyjściem naprzeciw oczekiwaniom w zakresie ekonomiki eksploatacji i ekologii taboru kolejowego. Zamontowane jednocześnie oba silniki, elektryczny i spalinowy, pozwolą na obsługę każdego rodzaju tras. Nasze produkty słyną ze swojej niezawodności, także jestem przekonany, że będą służyć Dolnoślązakom przez wiele lat zapewniając im komfort podróży – mówi Zbigniew Konieczek, prezes Newag S.A.

Dolnośląskie stanie się jednym z dwóch województw po których będą jeździć pociągi hybrydowe a Koleje Dolnośląskie będą jednym przewoźnikiem posiadającym je na własność.

Trzy pierwsze pojazdy powinny trafić na dolnośląskie tory w ciągu półtora roku a wszystkie w ciągu 20 miesięcy.

Samorząd województwa swoją politykę eliminacji wykluczenia transportowego realizuje także poprzez przejmowanie i rewitalizację linii kolejowych nieużytkowanych często przez kilkanaście lub kilkadziesiąt lat. Celem tego przedsięwzięcia jest udostępnienie mieszkańcom możliwości korzystania z transportu kolejowego wszędzie tam, gdzie jest to możliwe między innymi do realizacji codziennych przejazdów do pracy czy szkoły.

– Ważny jest także fakt, że inni mieszkańcy Dolnego Śląska i odwiedzający nas turyści zyskają dostęp bezpiecznym, regularnym, publicznym transportem zbiorowym do absolutnie eksportowych atrakcji turystycznych województwa – podkreśla Patryk Wild, radny Sejmiku Województwa Dolnośląskiego z Bezpartyjnych Samorządowców.

Samorząd Województwa Dolnośląskiego w sumie przejmie od PKP S.A. prawie 400 km nieruchomości linii kolejowych. Wnioski dotyczące wszystkich 26 linii zostały już złożone do ich obecnego właściciela, część zakończona jest sukcesem, a w pozostałych przypadkach procedura przekazywania trwa.