K. Świerczek: w 2031 r. polska kolej będzie potrzebować 22 tys. maszynistów

K. Świerczek: w 2031 r. polska kolej będzie potrzebować 22 tys. maszynistów

Na 90 tysięcy pracowników w całym sektorze kolejowym w Polsce 43 tysiące to osoby po pięćdziesiątym roku życia, czeka nas pokoleniowa wymiana kadr, do której starannie się przygotowujemy – powiedział podczas Forum Wizja Rozwoju Krzysztof Świerczek, członek zarządu PKP Intercity. Dodał, że w 2031 r. w Polsce będzie potrzeba 22 tys. maszynistów.

Jak podkreślił Świerczek, PKP Intercity intensywnie przygotowuje się na proces wymiany kadr.

W świetle tego podpisaliśmy porozumienia z sześcioma wyższymi uczelniami, z którymi realizujemy kreację kształcenia w kierunkach kolejowych” – powiedział.

Wyjaśnił, że są to m.in. wizyty studyjne, współpraca ze stażystami i wszelkie formy współpracy z wyższym uczelniami.   Krzysztof Świerczek dodał, że to tylko jeden z trendów realizowanych przez narodowego operatora kolejowego.     

Oprócz tego współpracujemy z 40 szkołami branżowymi pierwszego stopnia oraz technikami, które kształcą młodzież w kierunkach kolejowych. Przygotowują średnią kadrę techniczną, która jest nam niezbędna do obsługi składów w stacjach postojowych” – wskazał.

Przedstawiciel PKP Intercity mówił również o współpracy przewoźnika z Branżowymi Centrami Umiejętności, które uczą młodzież, a także osoby starsze.

Aktywnie działamy, aby pozyskiwać specjalistów niezbędnych dla funkcjonowania spółki” – podkreślił. 

Według członka zarządu PKP Intercity kluczowymi pracownikami dla spółki są maszyniści.

W 2031 roku będzie nam potrzeba w Polsce 22 tysiące maszynistów. W perspektywie tych ośmiu lat polscy przewoźnicy powinni zatrudnić 17 600 osób w tym zawodzie – podał Świerczek.

Jak podkreślił, spółka już teraz musi o tym myśleć i działać na rzecz kształcenia nowych maszynistów. Podał, że czas potrzebny do wyszkolenia osoby, który będzie miał prawo usiąść za sterami lokomotywy, wynosi od 12 do 18 miesięcy. 

Krzysztof Świerczek przypomniał, że aktualnie PKP Intercity jest największym przewoźnikiem kolejowym w Polsce, zatrudniającym ponad 1,6 tys. maszynistów, a także maszynistek, bo przewoźnik również zatrudnia 15 kobiet na tym stanowisku.  Dodał, że zwiększone zapotrzebowanie na pracowników kolejowych w nadchodzących latach, to również efekt prowadzonych przez spółkę inwestycji.

Do 2030 roku PKP Intercity zainwestuje 27 mld zł, z czego 24,5 w tabor oraz 2,6 mld w infrastrukturę postojową” – zaznaczył.