Stowarzyszenie Ekspertów i Menedżerów Transportu Szynowego rozpoczęło debatę o Konkurencyjności i rozwoju kolei w perspektywie do roku 2030. Debata ma charakter pisemny.
Debata została podzielona na cztery bloki tematyczne
Blok I – Diagnoza stanu kolei na przełomie lat 2022/2023. W tej części debaty mamy poznać statystyki dotyczące: długości linii kolejowych, ilostanów taboru kolejowego a także wielkości kolejowych przewozów towarów i osób za lata 2000 – 2021/2022.
Blok II – Plany i programy rozwoju i modernizacji infrastruktury kolejowej w okresie do 2030. Uczestniczy debaty odpowiedzą m.in. na pytania jaki ostateczny kształt powinny przyjąć programy inwestycji kolejowych w obszarze infrastruktury liniowej, w perspektywie 2030, jak będą integrowane, linie budowane w ramach CPK, z dotychczasowymi liniami kolejowymi.
W III bloku tematycznym – prognozy rozwoju kolejowych przewozów pasażerskich i towarowych oraz programy inwestycji taborowych, Stowarzyszenie zaprasza do dyskusji m.in. na temat: działań niezbędnych dla zahamowania spadku udziału kolei w przewozach ładunków, w tym niezbędne działania inwestycyjne i regulacyjne, planach rozwoju kolejowych przewozów pasażerskich w perspektywie 2030 roku w podstawowych segmentach rynku, a także planach zakupowych spółek przewozowych w zakresie taboru lokomotyw i wagonów oraz pojazdów specjalistycznych.
Tematem Bloku IV jest – zakres niezbędnych zmian w polityce transportowej państwa, zapewniających wyrównanie konkurencyjności kolei z innymi gałęziami transportu oraz zakres niezbędnych zmian strukturalnych. Zagadnienia jakie chce podając organizator debaty to m.in.: poglądy na temat polityki opłat za korzystanie z infrastruktury dróg publicznych i infrastruktury kolejowej, Możliwe nowe modele organizacji zarządzania koleją w Polsce, w tym model Holdingu PKP, model Grupy Kapitałowej PKP PLK i inne czy pożądany i możliwy rozwój nowych rynków na kolei, jak: rynek wynajmu taboru lokomotyw i wagonów, rynki mobilnych napraw i serwisów taboru i inne rynki.