Alstom dostarczy dodatkowe 64 pociągi podmiejskie do Hamburga

Alstom dostarczy dodatkowe 64 pociągi podmiejskie do Hamburga

Alstom i S-Bahn Hamburg GmbH podpisały kontrakt na dostawę dodatkowych 64 pociągów klasy 490 S-Bahn. Zamówienie jest opcją z umowy ramowej podpisanej w 2013 roku i jest wyceniane na około 500 mln euro.

Podobnie jak w przypadku poprzednich pociągów, pasażerowie będą mogli cieszyć się sprawdzonymi udogodnieniami tych trzywagonowych elektrycznych zespołów trakcyjnych, ale z dodatkiem kilku nowych ulepszeń, aby lepiej zaspokoić potrzeby pasażerów Hamburga. Na przykład, środkowe wagony nowego pociągu S-Bahn będą miały wielofunkcyjną powierzchnię z miejscem na rowery, bagaż i wydzieloną przestrzenią dla pasażerów o ograniczonej sprawności ruchowej.

Jednak najważniejsza innowacja pociągu będzie niewidoczna dla pasażerów. Po raz pierwszy w Niemczech pociągi S-Bahn zostaną wyposażone w europejski system sterowania pociągiem (ETCS) Baseline 3 Release 2 oraz technologię zautomatyzowanej obsługi pociągów (ATO). Razem technologie te zapewnią gęstsze i częstsze usługi oraz umożliwią Hamburgowi zapewnienie bardziej płynnego transportu przy jednoczesnym zwiększeniu ogólnej liczby podróży pociągami. Ponadto elastyczność nowych hamburskich pociągów S-Bahn oznacza, że ​​będą one łączyć się z już eksploatowanymi 82 pociągami S-Bahn klasy 490.

– Cieszymy się, że S-Bahn Hamburg nadal polega na pociągach serii 490. Komfortowe pojazdy są doskonale dostosowane do wymagań sieci Hamburg S-Bahn i przekonają jeszcze bardziej elastyczną aranżacją przestrzeni. Wyposażenie pociągów w Najnowsza technologia ETCS i ATO jest kamieniem milowym na drodze do cyfryzacji ruchu kolejowego w Hamburgu i jesteśmy dumni, że możemy mieć w tym decydujący wkład – mówi Müslüm Yakisan, prezes Alstom w Niemczech, Austrii i Szwajcarii.

Zamówienie to oznacza pierwsze w Niemczech wdrożenie ATO na poziomie automatyzacji 2 (GoA 2) dla nowych pojazdów S-Bahn. Ponadto S-Bahn Hamburg GmbH otrzyma pojazdy, które już są zgodne z najnowszą, najnowocześniejszą technologią sygnalizacji. Pociągi zostaną dostarczone z inteligentną technologią pokładową Alstom dla ETCS, ze zintegrowanym oprogramowaniem ATO, które spełni wysokie wymagania przyszłych cyfrowych operacji kolejowych pod względem wydajności, dostępności i automatyzacji.

– Wyposażając nowe hamburskie pociągi podmiejskie w systemy ETCS i ATO, Alstom po raz kolejny staje się pionierem w dziedzinie cyfryzacji kolei. Wdrożenie tej nowoczesnej technologii do eksploatacji seryjnej w tak dużym mieście stanowi ważny krok w kierunku cyfryzacji i zwiększenia przepustowości lokalnych systemów transportowych w Konurbacje niemieckie” – mówi Michael Konias, dyrektor ds. systemów cyfrowych i zintegrowanych w Alstom na Niemcy, Austrię i Szwajcarię.

Początkowo Alstom wyprodukuje trzy pojazdy, które przejdą szeroko zakrojone testy i kontrole, w szczególności w celu zatwierdzenia ich funkcji ETCS i ATO. Dostawy pojazdów do Hamburga zaplanowano na 2025 i 2026 rok.

W produkcję nowych pociągów S-Bahn będą zaangażowane m.in. zakłady Alstomu w Hennigsdorf, Bautzen (produkcja), Berlinie (sygnalizacja), Brunszwiku, Siegen i Mannheim w Niemczech. Oprócz zakładów w Charleroi w Belgii (ETCS), Wrocławiu w Polsce, Västeras w Szwecji i Vadodara w Indiach, które również będą uczestniczyć w produkcji.