A. Bittel: przepustowość linii kolejowej nr 1 jest niewystarczająca

A. Bittel: przepustowość linii kolejowej nr 1 jest niewystarczająca

Przepustowość linii kolejowej nr 1 jest niewystarczająca, aby zapewnić kursowanie po niej wszystkich pociągów PKP Intercity zaplanowanych w rocznym rozkładzie jazdy i dodatkowo dostosować do nich ruch regionalny – poinformował Andrzej Bittel, wiceminister infrastruktury.

Poseł Tomasz Trela skierował pod koniec kwietnia do ministra infrastruktury  interpelację ws. połączenia kolejowego Łódź-Warszawa.

– Każdego dnia wiele mieszkanek i mieszkańców miasta Łodzi dojeżdża do pracy pociągiem do Warszawy. Jednak ostatnio, z powodu robót remontowych prowadzonych m.in. na Dworcu Warszawa Zachodnia i Warszawa Centralna, wiele połączeń z Łodzi do Warszawy zostało usuniętych – napisał poseł.

Jak wskazał w dni pracujące mieszkańcy chcą dojechać do Warszawy, mają tak naprawdę do dyspozycji jeden pociąg, który wyjeżdża z Łodzi o godzinie 5:57 (czas przejazdu do Warszawy to 1h 18 min) i jest to tzw. pociąg przelotowy, bowiem jedzie z Łodzi do Olsztyna przez Warszawę.

–  Owszem jest również pociąg o godzinie 6:23, lecz do Warszawy jedzie on, aż 2 godziny – zaznaczył.

Poseł Trela zapytał w jakim stopniu Ministerstwo Infrastruktury ma wpływ na częstotliwość kursów pociągów na trasie Łódź – Warszawa.

Jak poinformował Andrzej Bittel,  Ministerstwo Infrastruktury wraz z przewoźnikiem oraz zarządcą infrastruktury, każdorazowo na etapie opracowywania zastępczych rozkładów jazdy, dokłada wszelkich starań, aby wypracować najkorzystniejsze dla pasażerów rozwiązania możliwe do wdrożenia przy toczących się pracach inwestycyjnych.

– W okresie obowiązywania drugiej zmienionej organizacji ruchu pociągów pasażerowie mają do dyspozycji 16 pociągów PKP Intercity kursujących w dni robocze oraz 10 pociągów przewoźnika regionalnego – dodał przedstawiciel resortu

W porannym szczycie komunikacyjnym w przedmiotowej relacji kursują następujące pociągi PKP IC:

  • IC 9120/1 – odjeżdżający ze stacji Łódź Fabryczna o godzinie 3:54 i przyjeżdżający do stacji Warszawa Gdańska o godzinie 5:16;
  • TLK 91130/1 „Zosia” – odjeżdżający ze stacji Łódź Fabryczna o godzinie 4:32 i przyjeżdżający do stacji Warszawa Zachodnia o godzinie 6:12, do stacji Warszawa Centralna o godzinie 6:20, do stacji Warszawa Wschodnia o godzinie 6:31;
  • IC 91132/3 „Korczak” – odjeżdżający ze stacji Łódź Fabryczna o godzinie 5:00 i przyjeżdżający do stacji Warszawa Gdańska o godzinie 6:47, do stacji Warszawa Wschodnia o godzinie 7:00;
  • IC 1522/3 „Mazury” – odjeżdżający ze stacji Łódź Fabryczna o godzinie 5:57 i przyjeżdżający do stacji Warszawa Zachodnia o godzinie 7:15, do stacji Warszawa Centralna o godzinie 7:22, do stacji Warszawa Wschodnia o godzinie 7:32;
  • IC 9108/9 „Łodzianin” – odjeżdżający ze stacji Łódź Fabryczna o godzinie 6:23 i przyjeżdżający do stacji Warszawa Gdańska o godzinie 8:04, do stacji Warszawa Wschodnia o godzinie 8:17;
  • IC 1200/1 „Czartoryski” – odjeżdżający ze stacji Łódź Fabryczna o godzinie 7:09 i przyjeżdżający do stacji Warszawa Gdańska o godzinie 8:36, do stacji Warszawa Wschodnia o godzinie 8:50.

– Wymienione wyżej połączenia zapewniają około półgodzinną częstotliwość kursowania i umożliwiają dojazd do Warszawy osobom rozpoczynającym pracę o różnych godzinach – podkreśla wiceminister infrastruktury ds. kolei.

Bittel podkreślił, że trwająca przebudowa stacji Warszawa Zachodnia skutkuje koniecznością trasowania wybranych pociągów przez stację Warszawa Gdańska (z pominięciem stacji Warszawa Centralna), dogodnie skomunikowanej m.in. z linią metra M1.

Poseł Trela zapytał także, czy resort jest w stanie w godzinach porannych zwiększyć ilość pociągów na przedmiotowej trasie lub jako Ministerstwo zainterweniować w tej sprawie.

Sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury odpisał, że na zmiany w kursowaniu pociągów na linii łódzkiej, w okresie obowiązywania drugiego zastępczego rozkładu jazdy (ZRJ2), mają wpływ m.in. prace modernizacyjne w stacji Ożarów Mazowiecki oraz ograniczenia w obrębie stacji Sochaczew związane z uruchomieniem nowych urządzeń sterowania ruchem kolejowym. W związku z tym wszystkie pociągi przewoźnika PKP Intercity zostały skierowane z linii kolejowej nr 3 na trasę objazdową przez Skierniewice, tj. po linii kolejowej nr 1.

– Przepustowość linii kolejowej nr 1 jest niewystarczająca, aby zapewnić kursowanie po niej wszystkich pociągów PKP Intercity zaplanowanych w rocznym rozkładzie jazdy i dodatkowo dostosować do nich ruch regionalny. Zarządca infrastruktury opracował rozkład w taki sposób, aby uniknąć konfliktu tras z pozostałymi pociągami kursującymi w obrębie Warszawskiego Węzła Kolejowego i zapewnić dowóz/odwóz pasażerów do/z Warszawy ze wszystkich kierunków. Ponadto, w miarę możliwości, PKP PLK stara się zachować cykliczność kursowania pociągów w różnych kierunkach. Istotne jest również zachowanie połączeń w dłuższych relacjach, takich jak Warszawa Wschodnia – Szczecin Gł. czy Lublin Gł. – Wrocław Gł. – podkreślił Andrzej Bittel.

Zaznaczył, że PKP PLK po analizie utrudnień związanych z pracami inwestycyjnymi odstąpił, pomimo wcześniejszych planów, od odwołania pociągu „Tuwim” i „Boryna” kursujących na linii łódzkiej.

–  Tak więc, liczba odwołanych pociągów PKP Intercity w związku z trwającymi pracami inwestycyjnymi uległa zmniejszeniu – zakończył Andrzej Bittel.